Yöksi piuhaan, aamulla tielle – sähköauton "tankkaus" onnistuu helposti

Liikenne: Sähköautoilu kasvaa niin Uudellamaalla kuin Mäntsälässäkin

Mäntsäläläinen Kari Järvenpää on ollut todella tyytyväinen omaan Tesla Model X:ään. Jesse Helminen

Jesse Helminen

Autoilu on murroksessa, niin kansainvälisesti kuin täällä kotimaassakin. Hallituksen tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Tästä johtuen sähköautoihin panostetaan ja kattava latausverkosto tekee vasta tosissaan tuloaan, mutta sähköautolla pärjää jo hyvin Uudellamaalla ja Mäntsälässä.

Mäntsäläläinen autonharrastaja ja työn puolesta pitkiä matkoja säännöllisesti ajava Kari Järvenpää on ollut tyytyväinen autoonsa ja latauspisteiden määrään. Autoilun trendejä seuraava Järvenpää päätyi hankkimaan Tesla Model X:n vajaa kolme vuotta sitten, tutkittuaan ensin latausverkon tiheyttä ja kehitystä.

– Uudellamaalla on todella hyvä latausverkko, ei mitään ongelmaa ja kotona pystyy aina lataamaan, kertoo Järvenpää.

Järvenpään auton akun toimintasäde on noin 300 kilometriä, joten matkanteko Lapin huvilallekin onnistuu tauottamalla ajaminen sopivissa väleissä. Matka-aika on 1,5 tuntia pidempi kuin polttomoottoriautolla, koska pohjoisimmassa Lapissa nopeita latureita ei ole saatavilla tarpeeksi tiheään. Oulun eteläpuolella tilanne on Järvenpään mukaan hyvä.

Hankinnan takana oli myös hieman vihreää ajattelua. Liikenne tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Nykyisen sähköhenkilöauton, jolla keskimääräinen kulutus on 20 kilowattituntia/100 kilometriä, hiilidioksidipäästö on Suomessa noin 20–40 grammaa/kilometri. Tämä on noin kolmasosa energiatehokkaan vähäpäästöisen bensiini- tai dieselmoottorisen henkilöauton päästöistä, joka on noin 100 grammaa/kilometri.

Vaikka sähköautot nyt yleistyvät, on niiden hinta ja saatavuus vielä tavallisen kuluttajan ulottumattomissa, mutta alkusijoituksen jälkeen käyttökustannukset ovat matalat. Useassa paikassa lataaminen on ilmaista ja nykyisillä sähkönhinnoilla kotona lataaminenkin maksaa vain noin 2 euroa 100 kilometriä kohden. 3–5 vuoden käytössä kokonaishinta on Järvenpään laskelmien mukaan pitkälti sama kuin kalliimmissa maastureissa.

Uudellamaalla on todella hyvä latausverkko.

Kari Järvenpää

– Kolmen vuoden aikana on pitänyt tehdä vain yksi oven sähkömoottorin huolto, mutta muuten huoltona on vain jarrujen määräaikaistarkastus, joka hoituu etädiagnostiikalla, valaisee Järvenpää.

Nykyiset akut ovat myös lujaa laatua. Akkuteho toki putoaa kahdeksassa vuodessa noin 5–10%, mutta verrattuna esimerkiksi puhelimien akkuihin on tehon pudotus vähäistä. Uuden sähköauton omistajan tulee kuitenkin huomioida, että akkuteho laskee merkittävästi kovilla pakkasilla, mutta samalla tavalla kulutus kasvaa niissä olosuhteissa muillakin energiamuodoilla.

Lataaminen ei ole ongelma Mäntsälässä. Latauspisteitä on ainakin keskustassa, rautatieasemalla, Citymarketilla ja Keudalla. Lisää on varmasti tulossa, sillä hallitus on hyväksynyt esityksen laiksi sähköajoneuvojen latauspistevalmiuksista ja latauspisteistä. Ehdotetulla lailla arvioidaan syntyvän vuoteen 2030 mennessä noin 73 000–97 000 latauspistettä ja 560 000–620 000 latauspistevalmiutta. Jerkko Starck energiayhtiö Nivokselta kertoo, että aihe on ajankohtainen Mäntsälässäkin:

– Sähköautojen latauspisteistä tulee tasaisin väliajoin kyselyitä. Etenkin taloyhtiöt ovat nyt Mäntsälässä aktivoituneet tällä rintamalla, ja siellä nyt aluksi selvitellään mihin heidän sähköjärjestelmänsä taipuu ja mitä se mahdollistaa.

Sähköautojen määrän kasvu

Uusia sähköhenkilöautoja (BEV) ensirekisteröitiin maaliskuussa 2020 jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä 511 kappaletta, joka oli yli kaksinkertainen edellisen vuoden maaliskuun määrään verrattuna. Kehitys on ollut vahvaa koko alkuvuoden ajan ja Q1/2020 sähköautoja ensirekisteröitiin uusina jopa 918 kappaletta, joka oli edelliseen vuoteen nähden 94 prosentin kehityksellä.

Lataushybridit (PHEV) jatkoivat myös nousukauttaan lähes kolminkertaistamalla määränsä maaliskuussa päätyen 1268 uuden auton ensirekisteröintiin. Koko ensimmäinen kvartaali oli myös ladattaville hybrideille vahva ja kasvua edelliseen vuoteen on peräti 172 prosenttia.

Autotie.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu