Saitko laskun tuotteesta, jota et ole hankkinut? Olet saattanut joutua identiteettivarkauden uhriksi, näistä merkeistä sen tunnistaa

Identiteettivarkaat saavat henkilötietoja käsiinsä esimerkiksi tietomurtojen yhteydessä. Katja Juurikko/Arkisto

Minna Harmaala

Identiteettivarkaudet lisääntyvät koko ajan ja tietoturvayhtiö My Safetyn kyselytutkimuksen perusteella viimeksi kuluneen vuoden aikana 45 000 suomalaista on joutunut identiteettivarkauden uhriksi – yrityksen kohteeksi on joutunut yli kymmenkertainen määrä.

Identiteettivarkaus tarkoittaa sitä, että joku esiintyy toisena henkilönä ilman lupaa ja aiheuttaa toiminnallaan taloudellista tai muuta haittaa. Usein väärillä henkilötiedoilla tehdään petoksia.

Lue lisää: Anneli joutui identiteettivarkaan uhriksi ja maksaa nyt 50 e/v, jotta sama ei toistu – ”Oli onni, että ehdin postiin ennen rosvoa”

Asiakastieto Group listaa tiedotteessaan, mistä tietää, jos omat henkilötiedot ovat joutuneet vääriin käsiin.

1. Saat laskun tai perintäkirjeen palvelusta tai tuotteesta, jota et ole itse hankkinut.

2. Sinulle lähetetään ilmoitus (tekstiviesti, soitto, sähköposti tai kirje) palvelusta, jota et ole tilannut.

3. Tililtäsi on vähennetty summa, jota et tunnista.

4. Saat luotonhakulomakkeita, joita et ole pyytänyt.

5. Tekemääsi lainahakemusta ei hyväksytä, vaikka luottotietosi ovat kunnossa.

6. Et saa enää kirjeitä nykyisiltä palveluntarjoajiltasi, esim. puhelinoperaattori tai lehtitilaus. Saatat myös saada ilmoituksen muuttuneista osoitetiedoistasi.

7. Saat ilmoituksen luottotietojesi kysymisestä, vaikka et ole itse tehnyt hankintoja. Luottotietojen kysymisestä ilmoittaminen on Asiakastieto Groupin maksullinen palvelu.

Jos jokin näistä merkeistä täyttyy, kannattaa olla nopeasti yhteydessä sekä mahdollisiin laskun lähettäjiin että poliisiin. On myös mahdollista ostaa omaehtoinen luottokielto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu