Raidejokerin tuplaraidetta valettu paikoilleen reilut 500 metriä, rakentaminen aikataulussaan – "Negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan"

Raidejokerin kaksoisraidetta Espoon Maarintiellä. Anneli Tuominen-Halomo
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Raidejokerin rakentamisvaihetta on nyt takana ensimmäinen vuosi eli 20 prosenttia, minä aikana rakennustöistä on tehty 21 prosenttia. Tänä kesänä rakentamisen volyymi on kasvanut kolminkertaiseksi viime kesäiseen verrattuna, kerrotaan tiedotteessa. Kaksoisraidetta oli valettu paikoilleen touko–kesäkuun vaihteeseen mennessä yhteensä 500 metriä. Rataa näkyy jo useammalla kadulla: Maarintiellä, Linnoitustiellä, Ravitiellä ja Pirkkolantiellä. Tämän vuoden aikana sitä on tarkoitus asentaa yhteensä noin 8 kilometriä.

Rakentaminen aloitettiin 13 kohteessa 3. kesäkuuta 2019. Vuoden aikana työalueet ovat laajentuneet noin 19 kilometrin matkalle. Poikkeuksellisen kevään aikana sekä rakentaminen että suunnittelu ovat edenneet vauhdilla. Raidejokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja, joka korvaa runkobussilinjan 550. Vireillä on myös suunnitelma Viikin-Malmin pikaraitiotiestä.

– Raidejokerin rakentaminen vaikuttaa satojentuhansien ihmisten arkeen. Tietysti negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan. Haluamme olla luottamuksen arvoisia ja hoitaa rakentamisen ja tiedottamisen hyvin ja aikataulussaan, toteaa raidejokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski tiedotteessa.

Patterimäen raitiotietunnelia on louhittu 15 metriä. Kalliolouhinnat aloitettiin huhtikuussa 2020 ja ne valmistunevat tämän vuoden loppuun mennessä. Raidejokerin rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2023. Viimeistelytöiden ja koeajojen jälkeen pikaraitiovaunun kyytiin pääsee tavoitteen mukaisesti kesäkuussa 2024.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu