HSL:n asiakkaat raivostuivat: Vapaavalintainen kausilipun kesto poistuu, kun HSL yhdenmukaistaa kortin ja sovelluksen lippuvalikoiman – "Kehitys kulkee tässä vahvasti väärään suuntaan"

Kuvituskuva. Anneli Tuominen-Halomo/Arkisto

Minna Harmaala

HSL:n matkakortille ei pian enää saa vapaavalintaista kausilipun kestoa, kun yhtiö yhdenmukaistaa HSL-kortin ja HSL-sovelluksen lippuvalikoimat. Tällä hetkellä kortille voi ladata kausilipun, jonka keston voi valita välille 14–366 vuorokautta. Mobiilisovelluksesta vapaavalintaista kestoa ei saa.

Uudistus tulee voimaan HSL:n tiedotteen mukaan jo tämän vuoden aikana.

Uudistuksen jälkeen HSL-kortille ja HSL-sovellukseen saa kertalippuja, 1–13 päivän vuorokausilippuja sekä 14, 30 tai 360 päivän kausilippuja. Kausilippuja voi halutessaan ostaa useamman peräkkäin kerralla ja myös jatkuvana säästötilauksena.

Päätös lippujen hinnasta tehdään tavanomaisen aikataulun mukaisesti syksyllä 2020.

Vapaavalintaisen kausilipun keston poisto on kirvoittanut HSL:n alkuviikosta julkaisemaan lippu-uudistustiedotteeseen matkustajilta pääosin kitkerää palautetta.

– Tämä "yhdenmukaistaminen" on katastrofaalinen yritys peitellä huonommin asiakkaille sopivien tuotteiden myyntiä rahastamisen kasvattamiseksi. Ehdottomasti päivien määrä tulisi olla mahdollista valita, kehitys kulkee tässä vahvasti väärään suuntaan, kirjoittaa yksi.

– Ainoa syy miksen ole ostanut lippua sovelluksella on se, ettei sieltä joustavasti saa sen pituista lippua kuin tarvitsee. Ja nyt nimenomaan rajoitetaan lippuvalikoimaa niin, että joustavuus kyllä uudistuksessa vähenee. Olen jo monenmonta kertaa vastannut asiakaskyselyihin ja aina maininnut, että suurin ongelma on ettei sovelluksella saa joustavan pituista kautta. Se siitä asiakaspalautteen kuulemisesta, kommentoi toinen palautteen antaja.

HSL:llä on tarkoitus myös luoda uusi tilipohjainen taustajärjestelmä, joka yhtiön mukaan mahdollistaa lipputuotteiden uudistamisen nykyistä joustavammin. Järjestelmään saisi esimerkiksi päivä- tai viikkokohtaiset hintakatot tai lähimaksun.

HSL:n mukaan tilipohjaista järjestelmää on tarkoitus myös kehittää valtakunnallisesti. Tulevaisuudessa HSL-lipun voisi siis yhdistää muiden lippujen kanssa valtakunnallisiksi matkaketjuiksi.

Uudistukset ovat osa yhtiön lippuvalikoiman ja tariffimallin uudistusta, "visiotyötä", joka valmistuu syksyyn 2021 mennessä.

HSL:n mukaan visioinnissa mietitään, millaisia lippuja asiakkaat tarvitsevat. Tämäkin ajatus saa eräältä kirjoittajalta kritiikkiä tiedotteen kommenteissa.

– Ihan ilman mitään harhaisia visiotöitäkin kyllä voi tietää millainen lippuvalikoima olisi asiakkaalle paras. Vaikkapa kysymällä asiakkailta. Tietysti on vaarana, että asiakkailta tulee vastaus, joka ei miellytä ja visioimalla omalla porukalla konttorissa saadaan haluttu. Olen aika ihan ilman visionäkyjäkään, että asiakkaalle se toivottu lippuvalikoima olisi se, että voit valita ihan itse aivan minkämittaisen kauden haluatkaan ostaa, eräässä kommentissa sanotaan.

HSL:n edustajaa ei torstain aikana tavoitettu vastaamaan kommentteihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu