Espoolaiset ja vantaalaiset B-vyöhykkeen asukkaat tyytyväisimpiä HSL:n vyöhykeuudistukseen

HSL:n osastonjohtaja Mari Flink ja toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi esittelivät vyöhykeuudistusta maaliskuussa 2019. Arkisto / Jussi Vehkasalo

HSL:n reilu vuosi sitten toteutettuun vyöhykeuudistukseen ovat tyytyväisimpiä Espoon ja Vantaan B-vyöhykkeen asukkaat. He arvioivat HSL:n kyselytutkimuksissa lisänneensä joukkoliikenteen käyttöä vyöhykeuudistuksen jälkeen. Kyseiset B-vyöhykkeen asukkaat myös sanoivat vähentäneensä henkilöauton käyttöä. He ovat myös tyytyväisimpiä uuteen vyöhykehinnoitteluun, kerrotaan HSL:n tiedotteessa.

Sen sijaan Espoon C-vyöhykkeellä joukkoliikenteen nousijamäärät eivät ole juurikaan muuttuneet vyöhykeuudistuksen jälkeen, mutta asukkaat itse arvioivat vähentäneensä joukkoliikenteen käyttöä. Vantaan C-vyöhykkeellä juna-asemien matkustajamäärät nousivat 8 prosenttia.

Matkustajamäärät kasvoivat tiedotteen mukaan suhteellisesti eniten Espoon B-vyöhykkeen metro- ja juna-asemilla, joilla kasvu oli vuoden 2019 syys–marraskuussa 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös Helsingin A-vyöhykkeen juna-asemilla kasvua oli 15 prosenttia. Vantaan B-vyöhykkeen juna-asemilla matkustajamäärät nousivat 13 prosenttia ja busseissa 12 prosenttia.

– Vyöhykeuudistus vaikuttaa ensimmäisen vuoden perusteella onnistuneelta ratkaisulta, joka on lisännyt joukkoliikenteen suosiota seudulla, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tiedotteessa.

– Lisäksi noin neljännes seudun asukkaista sanoo kyselytutkimuksessamme, että on tehnyt vyöhykeuudistuksen vuoksi aiempaa enemmän joukkoliikennematkoja kuntarajojen yli. Tämä oli uudistuksen yksi keskeinen tavoite: vastata asukkaiden liikkumistarpeisiin ja poistaa korkea hintakynnys kuntarajoilta, Rihtniemi jatkaa.

A- ja B-vyöhykkeellä asuvat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisimpiä HSL:n joukkoliikenteeseen: heistä noin 90 prosenttia sanoo olevansa tyytyväinen.

HSL on selvittänyt useilla kyselytutkimuksilla ja laskenta-aineistoilla, miten vyöhykeuudistus vaikutti ihmisten liikkumiseen. Joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat 2,3 prosenttia syys–marraskuussa 2019 verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Juna-asemilla matkustajia oli 9 prosenttia enemmän, metroasemilla 5 prosenttia ja busseissa 2 prosenttia. HSL-alueen väestönkasvu vuodesta 2018 vuoteen 2019 oli 1,4 prosenttia.

Raitiovaunujen matkustajamäärät sen sijaan laskivat 9 prosenttia, mutta lasku johtui tiedotteen mukaan Hämeentien remontin poikkeusreiteistä. Lasku ajoittui remontin alkuun maaliskuulle 2019, eikä se jatkunut, kun vyöhykkeet otettiin käyttöön ja ratikkalippu jäi pois käytöstä huhtikuun lopussa.

HSL:n lippujen hinnoittelu uudistettiin 27. huhtikuuta 2019 ja HSL-alue jaettiin neljään vyöhykkeeseen eli A, B, C ja D.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu