Autot kovilla leudon talven tuhoamilla teillä – korvaukset ovat monen mutkan takana

Crista Lassfolk-Feodoroff

Leuto talvi on aiheuttanut poikkeuksellisen paljon kelirikkoja sekä sora- että asfalttiteille.

Reikäisillä teillä erityisen kovalle koetukselle joutuvat autojen alusrakenteet, vanteet ja renkaat. Lisäksi rapautuneille kestopäällysteteillä on nyt tavallista enemmän irrallista soraa ja kiviä, jotka aiheuttavat autoihin tuulilasi- ja maalivaurioita.

Jos autoon tulee tien puutteellisen kunnossapidon vuoksi vaurioita, on mahdollista, että tien ylläpitäjä on korvausvelvollinen. Korvausten saaminen kuitenkin edellyttää, että tienhoitoa on laiminlyöty tai sen voidaan todeta olleen virheellistä tai huolimatonta.

Yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen.

– Puolueettomat tavarantarkastajat voivat asiantuntemuksellaan tuoda merkittävää lisäarvoa vaurioiden syyn selvittämiseen sekä korjauskustannusten arviointiin, Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju vinkkaa STT:n tiedotteessa.

Korvauksia hakevan pitää selvittää tarkasti sekä ajoneuvonsa vaurioiden synty että niiden korvauskustannukset. Vauriot kannattaa valokuvata heti ja kirjata ylös tarkka paikka ja ajankohta.

Sen jälkeen on selvitettävä, kuka on tien ylläpitäjä: valtio, kunta vai yksityinen.

Maanteiden osalta ilmoitukset akuuteista liikennettä vaarantavista ongelmista tehdään ely-keskuksen ylläpitämään puhelinpalveluun, joka päivystää ympärivuorokautisesti numerossa 0200 2100 vuoden jokaisena päivänä.

Harmittavien vaurioiden lisäksi kelirikot aiheuttavat vaaratilanteita. Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa STT:n tiedotteessa, että kaikkien teiden reuna-alueet ovat nyt normaalia pehmeämpiä, mikä lisää myös tieltä suistumisen vaaraa.

Lisäksi nastarenkaat tekevät veden kanssa uria asvalttiin ja uriin jäänyt vesi voi aiheuttaa sään jäähtyessä yllättäviä vaaratilanteita autoilijoille, kuten ulosajoja ja törmäyksiä ajoneuvon hallinnan menettämisen seurauksena.

– Vaaratilanteita voi ehkäistä ennakoivalla ajotavalla ja pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Uudemmissa autoissa asian pystyy hoitamaan pitämällä esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen päällä. Talvirenkaat kannattaa myös pitää säädösten mukaisina ja rengaspaineet on hyvä tarkistaa, Nurmela ohjeistaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu