Seitsemäntuhannen ammattiopiskelijan etäkampus – Keski-Uudenmaan Keuda selättää haasteita yllättävän hyvin

toimitus

Henriikka Ojala, opiskelija, media-ala:

– Yllättävän hauskaa, ei tarvitse herätä matkustamaan aamulla.

Maria Kyntäjä, aikuisopiskelija, sosiaali- ja terveysala:

– Hyvin toiminut, ei nyt pystytä käytännössä harjoittelemaan.

Aku Viinikainen, opiskelija, sosiaali- ja terveysala:

– Suoraan sanottuna tylsää.

Paula Vatka, opiskelija, autoala:

– Se hyvä, että ite joudut ottamaan asioista selvää, mutta kuitenkin voi ottaa yhteyden opettajiin.

Arja Koli, koulutusjohtaja, vararehtori:

– Onni, että on vuoden jo kokeiltu digipajoja ja digipolkuja Digi Keuda-tavoitteen mukaan.

Heikki Virtala, toimialapäällikkö, yhteiset opinnot:

– Kontaktit ja vuorovaikutus säilynyt. Alkuun vähän pelotti, miten opiskelijat löytävät webinaarit.

Hannu Laurila, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän, Keudan, kuntayhtymän johtaja:

– Aivan loistavasti opetushenkilöstö lähtenyt mukaan. Valtavaa venymistä.

Opiskelu etänä ja etäopettaminen Keudan ammatillisessa oppilaitoksessa on kommenteista päätellen lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka käytännön käsillä tekemisen vähäisyys joskus tylsistyttää.

– Nyt ei voi juuri tehä mitään. Kokkaillaan kotona ja tehdään hygieniajuttuja, kouluun takaisin pääsyä odottava Aku Viinikainen harmittelee.

Viinikaisen opiskelua vaikeuttaa jonkun verran äskettäinen alan vaihtaminen sosiaali- ja terveyspuolelta nuoriso-ohjaajan opintoihin.

Autoalaa opiskeleva Paula Vatka ei varsinaisesti kaipaa lähiopetusta.

– Ite käyn koulun ohella Hesburgerissa töissä, joten tämä toimii. Hallitunteja ei nyt voida pitää. Kerralla tulee aika paljon tehtäviä, mutta kun niitä jaottelee, se onnistuu ihan hyvin.

Autojen varaosapuolen opiskelija on tsempannut myös muita kurssilaisia.

– Oon laittanu whatsapilla viestii, että tehkää nyt niitä tehtäviä, Vatka nauraa.

Vatkan oli tarkoitus jatkaa osa opinnoista oppisopimuksella, mutta se mahdollisuus on nyt peruuntunut.

Niin Henriikka Ojala kuin Maria Kyntäjäkin saavat joka päivä tehtävät aamulla Teams -ohjelman kautta. Ojala pohtii, että saa itse asiassa etänä enemmän aikaan. Toisaalta omalla koneella kaikki koululla käytössä olevat ohjelmat eivät toimi.

Kyntäjä aloitti opiskelun muiden tavoin etänä edellisen perjantain pikaperehdytyksellä. Kotona auttaa ohjelmissa teini-ikäinen tytär.

– Lähiopetuksessa on sosiaalinen puoli, mutta nyt saa hyvin opettajat kiinni.

Hannu Laurilan mukaan tavoite on, että opetus olisi oikeasti etäopetusta, ei vain tehtäviä. Suurimmalle osalle opettajista tilanne on uusi, sillä normaalisti opetus suunnitellaan tunnin tilanteeseen. Laurila jakaa kiitosta niin opettajille kuin muulle henkilöstölle tilanteen haltuun ottamisesta.

Opiskeluun kuuluvia osaamisen näyttöjä pidetään kontrolloidusti ja kontakteja välttäen niille opiskelijoille, joille valmistuminen on näytöstä kiinni.

– Yhtä lailla ammatilliselta puolelta valmistuu "ylioppilaita". Ammatilliset opiskelijat ovat erittäin suuri ryhmä ammattikorkeakouluihin hakijoista, Laurila muistuttaa.

Neuvoja ja kokemusta

Arja Koli sanoo, että kaikki ovat nyt mukana ja puolentoista viikon aikana saatiin perustettua henkilöstölle Teams'iin Etäopetuksen neuvontapiste, jossa päivystää neljä henkilöä kerrallaan. Runsaan kävijämäärän perusteella se on koettu tärkeäksi. Käytössä on myös chatti opiskelijoiden kysymyksiä varten.Toimipisteissä työskentelevät Luotain-henkilöt vahvistavat henkilöstön digiosaamista.

Opiskelijat opiskelevat Moodle -oppimisympäristössä.

Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen Korona vaikuttaa eri tavoin. Ravintoloissa ei voi tällä hetkellä työskennellä, mutta toisaalta sosiaali- ja terveysala tarjoaa alan opiskelijoille mahdollisuuden työllistyä ja hankkia osaamista poikkeusoloissa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut