Koeajo: Kian täyssähköauto e-Niro puhuttelee 455 kilometrin toimintamatkallaan – mutta minne lopullinen hinta asettuu?

Pienet yksityiskohdat kavaltavat e-Niron sähköautoksi. Yksi niistä on umpinainen maski, jonka sisään latausportti on piilotettu. unknown

Jyrki Hämäläinen

Markkinoille alkaa pikku hiljaa tulla täyssähköautoja, jotka ovat hinnoiltaan tavallisen kuluttajan ulottuvilla ja toimintamatkaltaan riittäviä. Tällainen uutuus on Kian e-Niro. Myynti on alkanut ja ensimmäiset autot saadaan asiakkaille Suomessa joulukuussa. Hintoja ei ole lyöty lukkoon, mutta arvio on 45–50 000 euroa.

Crossover- eli katumaasturikoriin puetun e-Niron sisarmalli Huyndai Kona Electric on jo kaupassa. Se maksaa edullisimmillaan 42 990 euroa.

Kialta Ranskasta lainassa oleva e-Niro kiertää Suomea ja pysähtyi Porvoossakin päiväksi Autotalo Järvellä. Uusimaa otti autosta pikamaistiaiset.

e-Niro on 64 kWh:n ajoakulla yksi markkinoiden pisimmillä toimintasäteillä varustetuista sähköautoista. Toimintamatka on yhdellä latauksella uuden WLTP-normin mukaan enimmillään 455 kilometriä.

Akusto on kytketty 204 hv:n sähkömoottoriin. Yhdistelmä tuottaa urheiluautomaisen 395 Nm:n väännön, joka on käytössä aina. Etuvetoinen auto kiihtyy sataan 7,8 sekunnissa. Erinomainen suorituskyky ja äänettömyys jäävät autosta ensimmäisinä mieleen.

Auton latausportti on upotettu keulan maskiin. Painoa lisäävä ajoakusto on sijoitettu alhaalle alustaan, joka tekee painonjakaumasta erittäin tasaisen.

Tavaratilaa on ylimääräisestä tekniikasta huolimatta mukavat 451 litraa. Tavaratilan pohjakannen alla on lisäksi erillinen säilytystila latauskaapelille.

Autossa on älykäs jarrutusenergian talteenotto, moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus. Jarrutustoimintoa käytetään ohjauspyörän takana olevilla valitsimilla, joilla kuljettaja pystyy vaikuttamaan jarrutusenergian talteenoton tehokkuuteen.

Moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus ovat kytkettynä e-Niron navigointijärjestelmään, jonka avulla järjestelmä voi suositella kuljettajalle etukäteen maastoon ja tiestöön perustuen esimerkiksi moottorijarrutuksen käyttämistä.

e-Nirossa on Kian tapaan seitsemän vuoden takuu, joka kattaa myös ajoakuston ja sähkömoottorin.

Kolme faktaa

WLTP:n kaupunkiajon mukaisessa testauksessa e-Nirolle on mitattu jopa 615 kilometrin toimintasäde, joka on pidempi kuin monissa bensiinikäyttöisissä automalleissa.

e-Niron ajoakun lataus kestää 42 minuuttia 80 prosentin lataustasoon 100 kW:n pikalatauspisteestä.

Akun lämmitysjärjestelmä on suunniteltu eristämään ja lämmittämään akkua ajoneuvon ollessa kytkettynä minimoimalla kylmien lämpötilojen vaikutuksia akun suorituskykyyn ja lataustasoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu