"Suomalainen voittaa aina" on tuttu mainoshokema – Viranomainen ärähtää: Näin Veikkaus rikkoo sääntöjä ja lakia

Veikkaus on muun muassa luvannut vähentää peliautomaattien määrää. Kilpailuviranomainen vaatii nyt, että lain rikkomuksista annetaan jatkossa tuntuvia rangaistuksia. Merja Turunen

Mikko Välimaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) katsoo, että valtion pelimonopoli Veikkaus on rikkonut rahapelien markkinointia koskevia säännöksiä.

Veikkaus ei myöskään ole aina noudattanut omia markkinoinnin vastuullisuusperiaatteitaan.

– Vastuullisuusperiaatteidensa mukaan Veikkaus ei ihannoi runsasta pelaamista. Todellisuudessa markkinoinnissa on käytetty runsaasti kannustavia ja kehottavia ilmaisuja. Markkinointia tukee se, että peliautomaatteja on sijoiteltu paikkoihin, joissa ihmisiä liikkuu paljon, jolloin pelaaminen pysyy ihmisten mielessä. Pelaamismotivaatiota pidetään myös yllä korostamalla pelaamisesta saatujen rahojen käyttämistä yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseen ja että 'suomalainen voittaa aina', KKV arvostelee perjantaina julkaistussa tiedotteessa.

KKV esittää, että Veikkauksen pitää jatkossa mainostaa pelaamisen hallinnan välineitä vähintään yhtä paljon kuin itse pelejä.

Arpajaislain säännöksiä pitää niin ikään tarkentaa, ja Poliisihallituksen laatimat linjaukset rahapelien markkinoinnista päivittää.

Erityisenä ongelmana KKV pitää sitä, että Veikkaus on saanut Poliisihallitukselta useita huomautuksia lain rikkomuksista. EU-komission edellytys kansalliselle pelimonopolille on, että lakia noudatetaan.

EU-säädösten mukaan monopoliasemassa oleva yhtiö ei saa myöskään yllyttää ja rohkaista liiallisesti pelaamaan.

Rahapelien markkinoinnin sääntelyä on KKV:n mukaan uudistettava niin, että rahapelihaittoja voidaan vähentää.

– Rahapelien markkinointisääntelyn rikkomisesta langetettavien markkinointikieltojen ja uhkasakkojen tulisi olla nykyistä tuntuvampia. Suomessa voisi myös olla Ison-Britannian tapaan taho, joka tarkastaisi rahapelimainoksia etukäteen.

Yhtenä esimerkkinä KKV mainitsee lapset, jotka altistuvat pelimainoksille ja pelaamiselle osana omaa arkeaan. Veikkaus on sitoutunut periaatteissaan siihen, ettei lapsiin kohdisteta pelimarkkinointia.

Uusi selvitys on osa KKV:n laajempaa hanketta, jossa tarkastellaan rahapelijärjestelmän aiheuttamaa ongelmapelaamista ja muita rahapelihaitta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Joku yritti polttaa suurpaaleja metsässä Mäntsälässä – "Jäljistä päätellen paalit oli sytytetty palamaan jo muutama päivä sitten"
  3. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  4. Jokainen talo ja lato rekisteriin – parin vuoden kuluttua koko kunnan rakennuskanta on kartoissa ajantasainen
  5. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia
  6. Saitko laskun tuotteesta, jota et ole hankkinut? Olet saattanut joutua identiteettivarkauden uhriksi, näistä merkeistä sen tunnistaa
  7. Jouko Mäkinen ansaitusti Vuoden mäntsäläläiseksi
  8. Kymmenet tutkijat vetoavat: Käytä maskia julkisella paikalla, vaikka huivia jos ei muuta – "Auttaa pelastamaan ihmishenkiä"
  9. Maatalousyrittäjä Jussi Aalto otti härkäpavun viljelyyn kymmenen vuotta sitten – "Teollisuus kannusti tähän"
  10. Sepänmäen käsityömuseo avautuu poikkeusjärjestelyin
  11. Nyt loppuu mentolitupakan käryttely: Makusavukkeiden viimeinenkin linnake kielletään tiistain jälkeen – HS: Lakia on jo alettu kiertää
  12. Ehnroosin mäelle nousee moderni koulu – tietotekniikka tekee digiloikan
  13. Hävityksen kauhistus Senaatintorilla – kirkkoherra sotketusta Tuomiokirkon muurista: "Jonkun yksittäisen tekijän aikaansaannoksia"
  14. Epäily: Kymmenen varastetun kauhakuormaajan tiedot väärennettiin, koneet myytiin eteenpäin
  15. Poliisi takavarikoi alaikäiseltä viinakauppiaalta kymmeniä litroja kirkasta viinaa Vantaalla

Näytä lisää