Väärät diagnoosit ja kiireinen lääkäri sapettavat suomalaisia – myös ennaltaehkäisy ontuu

Peräti 90 prosenttia vastaajista koki, että sairauksien ennaltaehkäisyyn tulisi kiinnittää enemmän huomiota terveydenhoidossa. Kuvituskuva. Arkisto / Päivi Tuovinen

toimitus

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi, selviää vakuutusyhtiö Ifin teettämästä Terveysbarometrista.

Tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä taas aiheuttavat väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire, ilmenee samaisesta tutkimuksesta. Tyytymättömyyttä on aiheuttanut myös lääkärin huono asenne sekä kokemus siitä, ettei oteta todesta. Myös koettu lääkärin epäpätevyys, huono kielitaito ja lyhyet vastaanottoajat ovat usein huonojen kokemusten taustalla.

Huomattavaa tutkimuksessa oli myös se, että peräti 90 prosenttia vastaajista koki, että sairauksien ennaltaehkäisyyn tulisi kiinnittää enemmän huomiota terveydenhoidossa.

Tärkeinä asioina tutkimukseen vastaajat pitävät hoidon saannin helppoutta sekä lääkärin luotettavuutta.

– Kolmannes piti tärkeänä hintaa ja fyysistä kohtaamista lääkärin kanssa. Henkilökohtaisen kohtaamisen merkitys korostuu vanhemmissa ikäluokissa ja hinta nuorimmassa ikäluokassa, kertoo Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo tiedotteessa.

Tutkimuksessa myös selvisi, että kaksi kolmesta suomalaisesta menee lääkäriin vasta kun mikään muu ei auta. Puolet vastaajista kokee, että lääkäriin on vaikea päästä.

Tyytyväisimpiä lääkärin toimintaan olivat yli 60-vuotiaat sekä ne, jotka jo muutenkin kokevat terveytensä hyväksi. Terveytensä huonoksi kokevissa on selvästi vähiten lääkärin toimintaan tyytyväisiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu