Taloustieteilijät lähes yksimielisiä – 77 prosenttia uskoo, että ruuhkamaksut vähentäisivät liikenteen haittoja

Länsiväylän liikenteen arvioidaan lisääntyvän nykytasosta noin 7000 ajoneuvolla vuorokaudessa vuoteen 2030 mennessä, jos kasvua ei suitsita muun muassa tienkäyttömaksuilla, joukkoliikenteen lipunhintojen alentamisella ja pysäköinnin hintoja nostamalla. Arkisto/Päivi Tuovinen

Anniina Virtanen

Suurin osa, 77 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja. Vain kymmenen prosenttia ekonomisteista on eri mieltä.

Yksitoista prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit painottavat toteutuksen merkitystä: väärin sovellettuna kyseessä on vain lisävero, taiten käytettynä ruuhkamaksut leikkaavat ruuhkia ja päästöjä.

Mielipiteet tulevat ilmi ekonomistikoneesta, joka selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Tällä hallituskaudella ruuhkamaksuille näytettiin vihreää valoa hallitusohjelmassa. Julkisuudesta on keskusteltu 800–1000 euron ruuhkamaksuista vuodessa.

– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, kokoomuksen kansanedustajan Heikki Vestmanlaskeskeli kesäkuussa

Myös autoala on voimakkaasti vastustanut ruuhkamaksuja. Kohdennettujen tiemaksujen pelätään nopeasti muuttuvan osaksi kaupunkiseutujen budjettirahoitusta.

Viime vuonna HSL vaati Helsingin seudulle lakia, joka mahdollistaa ruuhkamaksut.

Lue lisää:HSL vaatii lakia, joka mahdollistaa ruuhkamaksut Helsinkiin – vähäpäästöiset autot vapautettaisiin maksuista

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut