Yllättävä tulos: suurin osa ekonomisteista pitää taksiuudistusta hyvänä – moni toivoo alalle kuitenkin sääntelyä ja valvontaa

Kuvituskuva.

Anniina Virtanen

Ekonomistien mielipiteet jakautuvat kysyttäessä, onko taksimarkkinoiden vapauttaminen, kuten lupakiintiöiden ja palveluja enimmäishintojen poisto ollut järkevää politiikkaa.

40 prosenttia ekonomisteista katsoo, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, 35 prosenttia on kannastaan epävarma, 23 prosenttia eri mieltä.

Esimerkiksi Antti Kauhanen Elinkeinoelämän tutkimuslaitokselta, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta vastasi olevansa samaa mieltä.

– Periaate on aivan oikea. Uudistuksen vaikutukset tulisi kuitenkin tutkia huolellisesti, jotta taksimarkkinoiden sääntelyä voidaan parantaa, hän kommentoi Ekonomistikoneessa.

Sen sijaanTimo Kuosmanen Aalto yliopiston kauppakorkeakoulusta oli eri mieltä.

– Kannatan kilpailun lisäämistä taksimarkkinoilla, mutta alalla tarvitaan myös sääntelyä. Suomessa toteutettu taksimarkkinoiden vapauttaminen toteutettiin mielestäni hätiköiden, eikä sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia, hän vastasi.

Myös epävarmojen osuus oli suuri. Jouko Vilmunen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sanoo, että palaute taksimarkkinoiden vapauttamisen jälkeen on ollut kovin sekalaista.

– Luulisin, että tapa, jolla vapauttaminen toteutetaan, on tärkeää, jos vapauttamisesta halutaan saada kaikki hyöty irti. Vaarana on, että haja-asutusseutujen taksipalvelut huononevat tai kallistuvat ilman erityistoimenpiteitä. Vaikka olenkin periaatteessa kilpailumyönteinen, ilman toimivaa viranomaiskäytäntöjä ja valvontaa kilpailu ei toimi, hän kommentoi Ekonomikoneessa.

Oli siis samaa mieltä, eri mieltä tai epävarma, useiden ekonomistien mielestä sääntelyä ja valvontaa pitäisi parantaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut