Volkkareiden rallisarjalla juhlavuosi

Jussi Jyränkö ja Heta Ravolainen-Rinne pikataipaleella. Eero Auvinen

toimitus

Ilmajäähdytteisten volkkarien rallisarja täyttää kymmenen vuotta.

– Mika Hannu Urjalasta soitti minulle, että missähän niitä vanhoja rallivolkkareita on. Mikan kanssa tehtiin suurin työ tietojen kokoamisessa, kertoo Mäntsälässä Kuplapajaa pitävä Juhani Jyränkö volkkarisarjan alusta.

Alussa kuulemma kilpailujen järjestäjät suhtautuivat hieman nuivasti luokan ottamiseen mukaan. Olipa joku todennut, että eihän Opeleillakaan ole omaa sarjaa. Nyt jopa soittelevat, jotta volkkarit tulisivat heidän kisaan.

– Aloitettiin alle kymmenellä volkkarilla, mutta nyt autoja on Suomessa kolmisenkymmentä. Eniten viivalla on ollut tähän mennessä 14 volkkaria ja ensi kaudelle olisi tarkoitus saada kisoihin parikymmentä volkkaria. Eskilstunan kisa Ruotsissa kuuluu ihan sarjaan, Jyränkö tuumii.

Sarjaan kuuluu seitsemän kisaa, joista tuloksiin lasketaan kuusi. Sarjaan voi osallistua historic-luokan tai vaikkapa F-ryhmään rakennetulla autolla.

Sarjan voi Jyrängön mukaan voittaa minkä luokan autolla tahansa tasoituksen avittamana, mutta tietenkin F-ryhmän autot ovat nopeimpia.

Eniten sarjassa ajetaan kuplilla, mutta sarjassa esiintyy muitakin tyyppejä.

– VW-sarjan kilpailijoista monet edustavat Mäntsälän Moottorikerhoa ehkäpä siitä syystä, että kerholla on testipätkä, jossa kerholaiset saavat ilmaiseksi käydä testaamassa ajokit ennen kisoja. Lisäksi Saukkolan EK on varattu kerholaisille kerran talvella ja kerran keväällä, kehuu Jyränkö.

Erkki Eerola on ajanut kuplilla rallia hyvällä menestyksellä, joten sekin ehkä on lisännyt porukkaa VW-harrastuksen pariin.

– Ajoin vuonna 1985 ensimmäisen kilpailuni kuplalla ja sama kori on edelleen nykyisessä autossa. VW-sarjaan olen osallistunut joka vuosi paitsi 2012, jolloin pidin ajamisesta taukoa. Tarkoitus on lähteä mukaan ensi vuonnakin. Se on erittäin hyvä sarja, porukalla on hyvä yhteishenki. Minulla oli aikoinaan jo peltoautonakin kupla, että kaipa se on jonkinlainen sairaus, naurahtaa Eerola.

Jyränkö kertoo, että heidän kehittämiään ralliosia menee myös ulkomaille, mutta varsinaista rallisarjaa ei ole missään muualla.

Turvallisuuteen kiinnitetään huomiota. Nykyään kaaret saa hitsata koriin ja putkia turvakaarissa on enemmän. Myös miehistön varusteet ja penkit ovat nykyään viimeisen päälle, vaikka ajoneuvot ovat 70-luvulta tai jopa vanhemmalta ajalta.

Tosin nopeudet ovat kasvaneet, kun myös moottoreita on kehitetty. Nykymoottorit kiertävät parhaimmillaan yhdeksän tonnia ja antavat tehoja jopa yli 150 hevosvoimaa.

Toki alustat ja jarrutkin on kehitetty vastaamaan nykyaikaa.

– Ajamme omaksi iloksemme hyvässä yhteishengessä. Meillä on yhteinen huoltoparkki kisoissa ja varmasti aina autetaan hätään joutunutta, lopettaa Jyränkö.

Fakta

18.1. Luhalahti ralli, HAMU

1.2. Joutsa, HAMU

22.2. Lammi, HRT, AKK

16.5. Mäntsälä, HRT, AKK

22.8. Valkeakoski, VMF juhlakilpailu, kansallinen, AKK

12.9. Eskilstuna, Ruotsi

17.10. Lahti, kansallinen, AKK

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut