Mistä voi tietää, onko ilmastohyödyillä mainostettu tuote oikeasti hiilineutraali?

Kirjoittaja liputtaa keskikokoisten ruokakauppojen puolesta. Johanna Erjonsalo

toimitus

Yhä useampi yritys ilmoittaa pyrkivänsä hiilineutraaliksi tai tuo markkinoille hiilineutraaleja tuotteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kirjoittaa Karjalainen Ilmiö näkyy muun muassa Luonnonvarakeskuksessa (Luke), jossa tuotteiden hiilijalanjälkilaskentaa on tutkimuksen ohessa tehty yrityksille vuosien ajan.

Hiilineutraali tuoteon yritykselle myyntivaltti. Kuluttajan kannalta ongelmana on valvonta. Kukaan ei valvo, että tuote todella täyttää hiilineutraaliuden kriteerit. Se, että tuote on hiilineutraali, perustuu yrityksen omaan ilmoitukseen.

– Yhteiset pelisäännöt hiilijalanjäljen mahdollisimman yhtenäisistä laskentaperiaatteista sekä hiilijalanjälkimerkinnöistä puuttuvat. Alasta voi tulla aika villi. Etenkin kuluttajan kannalta yhtenäiset merkinnät olisivat tarpeen, sanoo erikoistutkija Juha–Matti Katajajuuri Lukesta.

Karjalaisen artikkeli aiheesta on täällä

Kommentoi

Palvelut