Autohulluus on tauti, joka ei parane – näin Porvoon Speedhooked-kaksikko poimii helmensä

Tomi Salmisen (vas.) ja Roni Collinin esittelemä, Speedhookedin rakentama vuoden 2006 Porsche 911 4S on tyyppiesimerkki kätten jäljistä. Autoon on vaihdettu 997.2/GT3 RS- ja Porscne Cup -korinosia, alusta, jarrut, vanteet ja väri. Outi Paappanen

Jyrki Hämäläinen

Mitä tapahtuu, kun autoharrastus karkaa käsistä?

Se on nähtävissä Porvoossa viime vuonna avatussa Speedhooked Pit Stopissa, joka on Tielaitoksen vanhaan varikkoon remontoitu suomalaisittain ainutlaatuinen tukikohta kaikille autohulluille. Avajaisissa Porvoon liikenne meni sekaisin. Merkki- ja muiden autokerhojen tapahtumissa kävi viime kesänä toistakymmentä tuhatta autofania.

Se on vasta alkua, uskovat yhtä unelmaansa toteuttavat yhtiökumppanit Roni Collin ja Tomi Salminen

Molemmat kertovat autohulluuden juurten olevan taaperoiässä. Roni Collin on monialayrittäjä, joka aiemmin Ruotsissa asuessaan toi pääasiassa erikoisautoja Suomeen, kun ns. Siilin-tuomio kaatoi autoveromuurin. Tomi Salminen on taustaltaan yrityksensä jo myynyt automaalaamoyrittäjä.

Kaverusten ensikohtaaminen oli, kun Collin vei ostamansa BMW:n peltejä levitettäväksi Salmiselle, jotta tarpeeksi isot pyörät mahtuisivat alle.

Pian he tekivät ensimmäisen yhteisen autonhakumatkan Ruotsiin. Sen jälkeen niitä on ollut todella monta. Autoja on tuotu ympäri maailmaa, mutta kaksikko on ostanut niitä Suomestakin omaan ja perustamansa Speedhooked-yrityksen lukuun.

Autotapahtumissa kiertäneet kumppanukset halusivat perustaa Suomeen paikan, jossa autoista innostuneet voisivat kohdata samalla tavalla kuin ulkomailla. Vanhoja navettojakin katsastettiin, kunnes vanha varikko ilmestyi valtion huutokauppaan.

Lopputulos on Speedhooked Pit Stop, jossa on autojen ja autoihin liittyvien lifestyle-tuotteiden näyttely- ja myyntitilat, kahvila-ravintola ja huoltohalli, jossa rakennellaan, viritellään, moottorioptimoidaan sekä pestään, vahataan ja pinnoitetaan keraamisesti autoja, myös ihan tavallisia käyttöautoja.

–Tämä ei ole superautopaikka, Collin ja Salminen toppuuttelevat, vaikka sellaisiakin on nähtävillä.

– Halusimme saada autoista innostuneet ihmiset yhteen. Kaikki fiilistelevät samoja asioita. Tunnelma on ollut ihan mieletön. Tapahtumissa on ollut ihmisiä ympäri Suomea ja monista maista. Täällä kävi yksi eri puolilla maailmaa kiertävä tubettajakin, joka teki meistä tarinan verkkoon, Roni Collin kertoo.

Kumppanukset korostavat, että autoharrastus ei katso auton ikää eikä arvoa. Silmäterä voi olla rättisitikka tai corvette, mutta siihen liittyy yleensä jokin tunneside tai edes hetkellinen omistamisen ilo.

– Jotkut haluavat säilyttää autot piilossa halleissa ja talleissa, mutta me tahdomme tehdä juuri toisin. Autot on tehty ajettaviksi, näytettäviksi ja käytettäviksi. Emme tavoittele palkintoja, vaan rakennamme autot itsellemme ja toivomme, että samalla tavalla ajattelevat kanssaharrastajatkin arvostavat niitä, aivan kuten mekin teemme, Roni Collin linjaa.

Collinin ja Salmisen oma intohimo kattaa laajasti eri automerkit ja -tyypit maastureihin asti, mutta yhdistävä tekijä on Porsche.

Kumpikin tykkää tuunata autoja. Uusiksi saattavat mennä moottori, alustan osat, sisustus tai kori – tai kaikki. Muttereihin asti autoja ei kuitenkaan pureta, vaan aihio on suhteellisen valmis käytetty, uudehko tai täysin uusi auto. Kyse ei siis ole entisöinnistä.

– Tehtaat valmistavat liian samanlaisia autoja. Ne ovat hyvä lähtökohta. On kiva tehdä jotain uniikkia, jota ei ole vielä olemassa, Tomi sanoo.

– Minusta monia perusklassikoita ei kannata lähteä kovin paljon tuunaamaan, tai jos niin tekee, auto pitää voida palauttaa alkuperäiseksi. Roni on sydämettömämpi. Hän saattaa laikata kyljet auki, Tomi nauraa.

Roni ei kiistä. Hän sanoo, että projektivaihe eli auton ja osien etsiminen sekä muutosten suunnittelu ja visiointi on ehkä tärkeämpää kuin valmis auto ja sen ajaminen – toki nekin ovat tärkeitä.

Tomissa on hieman enemmän keräilijän sielua, mutta Ronin autoista kaikki ovat kaupan.

– En jää niihin kiikkiin. Kun yksi projekti on valmis, seuraavan metsästäminen alkaa, Roni sanoo.

Tomin mukaan autoharrastus on kansainvälistynyt, kun netti teki autojen ja osien markkinoista maailmanlaajuiset.

– Rakentamisen taso on noussut tosi paljon ja inspiraation haku on helpompaa.

Autojen parissa on helppo viettää netissä rajattomasti aikaa ja etsiä itselleen harrastuskohdetta läheltä tai kaukaa. Roni Collin varoittaa, että kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää, ja osa hintapyynnöistä ampuu pahasti yli.

Klassikkoauton arvo voi olla ratkaisevasti kiinni tietystä vuosimallista, korimallista, moottorista tai valmistuserästä. Hinnat menevät ylös ja alas, kuten pörssikurssit.

– Tietyt lähes perusautotkin voivat olla arvokkaita. Jotakin autoja voi saada Suomesta halvemmalla kuin tuomalla maahan. Mekin olemme myyneet autoja ulkomaille, Collin kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu