Tuliko tuulilasiin särö? Tässä pikakikka ensiavuksi – "Nopeus on valttia"

Reeta Aalto kertoo, että kiveniskemät pystytään yleensä korjaamaan asiakkaan odottaessa. Riitta Ketola

Riitta Ketola

Jos tuulilasissa on näkyvä kiveniskemä, se kannattaa aina käydä näyttämässä tuulilasikorjaamossa. Klaukkalan Kehys ja Lasi -yrityksen omistaja Markku Aalto toteaa, että yleensä ainoastaan lasiin lennähtäneet nastat voivat olla sellaisia, joiden jälkiä ei tarvitse korjailla.

– Aina kannattaa laittaa siihen teippi päälle suojaksi ja tulla sitten käymään, niin tehdään arvio korjaustarpeesta, sanoo Reeta Aalto, joka tekee tuulilasikorjauksia isänsä Markun kanssa.

– Vaurio lähtee helposti leviämään lämpötilavaihteluista, Reeta Aalto huomauttaa.

Lämpötilavaihtelu on kesällä suurempi kuin talvella.

– Kun ilmastointilaite laitetaan päälle, se työntää heti kylmää ja lämpimään lasiin tulee lämpöshokki. Talvella lämpö tulee hissun kissun lasiin, sanoo Markku Aalto.

Tuulilasiin tulleen särön peittäminen mahdollisimman nopeasti ennen korjaamokäyntiä on tärkeää sen vuoksi, ettei vaurioituneeseen kohtaan menisi epäpuhtauksia ja kosteutta.

– Koloon tunkeutunutta vettä ja epäpuhtauksia ei saada kaikkea pois. Silloin korjaus ei onnistu niin hyvin, Markku Aalto muistuttaa.

– Sen takia nopeus on valttia. Mitä nopeammin tulee näyttämään ja korjataan, niin onnistumisen mahdollisuudet on aina paremmat.

Jos autolla on tuulilasivakuutus, kiveniskemät korjataan yleensä ilman omavastuuta. Se peritään vasta, jos koko lasi menee vaihtoon.

Tuulilasien hinnat vaihtelevat suuresti.

– Halvimmat ovat 100–150 euron luokkaa, sanoo Reeta Aalto.

Kalleimmat puolestaan ovat yli 2 000 euroa, sillä monia kuljettajaa avustavia toimintoja on sijoitettu tuulilasiin.

– Niiden oikeanlainen kalibrointi on merkittävä asia. Sitä eivät kaikki liikkeet pysty tekemään, toteaa Markku Aalto.

– Kun kamera lukee tietä noin 200-300 metrin päästä auton edestä, niin silloin yhden millin heitto kameran asennossa merkitsee jo paljon ja pienetkin heitot antavat helposti virhetuloksen.

Tuulilasissa voi olla myös halkeamia. Nekin kannattaa korjata, sillä vahingon sattuessa lasi ei välttämättä toimikaan turvaamistehtävässä, vaan autosta voi sinkoutua ulos ihminen tai esimerkiksi esineitä jonkun ulkopuolella liikkuvan päälle.

– Kuljettajan turvatyyny tulee ratista suoraan kuljettajaa kohti, mutta matkustajan turvatyyny lähtee suoraan ylöspäin ja osuu ensin tuulilasiin, josta ponnahtaa kohti matkustajaa. Jos lasissa on halkeama matkustajan puolella, halkeama saattaa antaa periksi, jolloin turvatyyny pullahtaakin ikkunasta ulos, eikä turvaa matkustajaa, kertoo Markku Aalto.

Tieto

Liukkaudentorjunnan vuoksi tuulilasin pinnassa käy Markku Aallon mukaan vähän niin kuin hiekkapuhallus.

– Kun autolla on ajettu 150 000 – 200 000 kilometriä, siihen on osunut muutama talvi eli siinä on ollut sen ajan "liukkaudentorjunnan hiekkapuhallus".

– Yleensä, kun asiakas täältä lähtee tällaisen tuulilasin vaihdon jälkeen, niin hän toteaa, että eihän tässä ole lasia ollenkaan. Meidän silmämme tottuu, emmekä välttämättä havaitse kuinka kulunut lasi on.

Tuulilasin vaihtoon on hyvä varata koko päivä. Klaukkalan Kehys ja Lasi tarjoaa asiakkailleen ilmaisen sijaisauton.

– Se on tietysti hybridi, toteaa Markku Aalto ja sanoo yrityksen muutenkin pyrkivän mahdollisimman ilmastoystävälliseen toimintaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut