Sakari Mäkelä on käyttänyt Saabiinsa lähes 20 000 euroa – "Se on mahtava auto"

Aki Hast

– Se on mahtava auto, kiteyttää järvenpääläinen Sakari Mäkelä, 33, hopeanharmaan farmari-Saabinsa olemuksen.

Noin kolmisen vuotta sitten hankitusta vuoden 2002 Saab 9-5 Aerosta on kehkeytynyt Mäkelälle silmäterä isolla ässällä. Alun perin käyttöautoksi ostetun farkun tulevaisuus vaihtui heti ensikilometreillä harrasteautoksi.

Kolmen vuoden aikana auto on käynyt läpi lähes täydellisen entisöintiprosessin. 4 500 eurolla ostetun ja silloin 270 tuhatta kilometriä ajetun Saabin kunnostamiseen Mäkelä on käyttänyt noin 17 000 euroa.

Tavoitteena on rakentaa autosta Suomen, ellei jopa maailman, hyväkuntoisin “Femma”, niin kuin mallia saabistipiireissä kutsutaan, Mäkelä kertoo.

Entisöinnin aikana auton kori on korjattu ruostevaurioista, moottori rakennettu uudelleen ja pitkä lista osia alustasta jarruihin ja vetoniveliin vaihdettu uusiin alkuperäisosiin.

Lisäksi auto muutettiin heti ensitöiksi kulkemaan bioetanolilla. Ympäristöasiat ovat Mäkelälle tärkeitä. Hänen mielestään etanolista ei puhuta politiikassa tänä päivänä tarpeeksi.

– Bioetanoli on mahtava keksintö, se on kotimaisesta biojätteestä tehtyä polttoainetta. Ja etanolin fossiiliset päästöt ovat noin 80 % pienemmät, mitä bensalla ajaessa. Poliitikot kohkaavat, että kaikkien pitäisi siirtyä sähköautoihin, vaikka tällainen mahdollisuus on olemassa.

Autoon käytetyistä työtunneista hän ei ole pitänyt kirjaa mutta menot on taulukoitu excelintarkasti. Joku saattaa ihmetellä, miksi laittaa liki omakotitalon käsirahan kokoinen summa lähes 20 vuotta vanhaan autoon, jolla oli ajettu paljon ja johon suola oli tehnyt tehtävänsä niin hyvin, että ennen entisöintiä autolla oli ammattilaisen mukaan vain muutama vuosi elinaikaa? Ja miksi juuri Saab? Konkurssiin mennyt ja teiltä hiljalleen katoava automerkki.

– Auto on nyt käytännössä lähes uusi. Mitä muuta saat kaupasta noin 20 000 eurolla, jossa on nahkapenkit, hyvät varusteet, hyvä ajettavuus ja 250 hevosvoimaa? Mäkelä kysyy.

– Vaikea ehkä määritellä yksittäistä piirrettä, vaan se oli joku sellainen magia. Monethan kutsuvat sitä sairaudeksi, hän hymähtää.

Mäkelälle Saab ruksii listalta kaikki, mitä hän autolta tarvitsee. Se on tilava, hiljainen, hyvä ajaa, tehoa on riittävästi, ja...

– Ne penkit. Ne ovat parhaat, missä olen ikinä istunut, Mäkelä kuvailee ja paljastaa jopa pohtineensa nojatuolin tekemistä Saabin penkistä.

Mäkelän Saab ei juuri erotu liikenteessä näyttävyydellään. Mäkelää huomaamattomuus puolestaan viehättää. Hopeanharmaassa perhevankkurissa ei ensisilmäyksellä uskoisi olevan yli 250 hevosvoimaa. Ja alan harrastajat ovat kyllä auton huomanneet useammankin kerran, Mäkelä kertoo.

Saabismiin on Mäkelän lisäksi hurahtanut hänen isänsä. Vannoutunut saksalaisen premium-merkin kannattaja osti oman harraste-Saabin lainattuaan poikansa autoa muutaman kerran.

– Ja nyt hänkin on laittanut ja puunannut sitä hullun lailla, Mäkelä myhäilee.

Vaikka auto on käyty läpi lähes täysin, Mäkelällä on vielä suunnitelmissa muun muassa modernisoida auton teknologiaa tämän päivän tasolle.

Lisäksi Saabista tulee aikanaan näyttelyitä kiertävä “pyhäauto”.

Autoharrastus ei Mäkelän mielestä vaadi sen kummempia selittelyitä kuin esimerkiksi purjehdus tai golfaus.

– Aina riittää ihmisiä, jotka ei ymmärrä toisten näkemyksiä. Tärkeintä, että on itse tyytyväinen ja jos muut suhtautuvat siihen positiivisesti niin se on pelkkää bonusta, Mäkelä perustelee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu