Tommi Suikkanen on kerännyt lähes 60 000 käyntikorttia – Kiss-rumpali Eric Carrin kortista hän ei maksaisi 20 euroa

Tommi Suikkanen ottaa mielellään vastaan varsinkin 1980- ja 1990-lukujen käyntikortteja. Niitä voi tarjota hänelle sähköpostiosoitteeseen. Anton Soinne

Anne Kanerva

Haka, Sato, Merita, Esso ja Wärtsilä.Tommi Suikkanen selaa kansioita, joissa on yritysten työntekijöiden käyntikortteja eri vuosikymmeniltä. Ne ovat pala suomalaisen yritysmaailman historiaa.

– Mieleeni ovat jääneet Hakan kyltit rakennustyömailla ja Pauligin kahvintuoksu vanhassa Vuosaaressa. Hakaa ei enää ole ja Paulig muutti Vuosaaren satamaan, hän sanoo.

Suikkanen on lähtöisin Itä-Helsingistä. Käyntikorttien kerääminen alkoi ala-asteiässä, kun nyt nelikymppinen Suikkanen sai isänsä kautta ensimmäiset käyntikorttinsa.

–  Jatkoin keräämistä muutama vuosi sitten. Toissa viikolla käyntikortteja oli kasassa 58 242, hän kertoo.

Haku on kaiken aikaa päällä. Tuloksekkain kanava on sosiaalinen media, jonka ryhmissä Suikkanen kertoo ottavansa vastaan käyntikortteja ilmaiseksi tai postimaksun hinnalla.

Käyntikortteja liikkuu myös netin huutokaupoissa ja osto- ja myyntisivuilla.

– Posti tuo melkein joka päivä kirjeissä tai paketeissa käyntikortteja. Vilkkaimpina päivinä olen saanut 10 kirjettä, hän kertoo.

Lähes 60 000 käyntikortin kokoelma on tiettävästi Suomen suurin. Suikkanen tietää Suomessa muutaman muun keräilijän, joiden kokoelmissa on muutamia tuhansia kortteja.

– Amerikassa on yli 100 000 kortin keräilijöitä, hän kertoo.

Sinnikäs yhteydenotto suoraan yrityksiin, julkisuuden henkilöihin ja Facebookin ryhmiin on tuottanut tulosta.

Vuoden sisällä korttien määrä on noussut 50 000:sta lähelle 60 000:ta.

Digiaika sivuuttaa perinteisen käyntikortin, kun yhteystietoja välitetään puhelimella ja sähköisesti.  Harrastusta vaikeuttaa myös yritysten tietoturvakäytäntöjen kiristyminen. Kaikki yritykset eivät uskalla lähettää käyntikortteja, vaikka EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan siihen ei ole estettä.

Keräilijä ei pidä mahdottomana, että 100 000 käyntikortin raja menee lähivuosina rikki. Se on tavoite siitäkin huolimatta, että pahvisen käyntikortin tulevaisuus näyttää epävarmalta.

– Digiaika sivuuttaa perinteisen käyntikortin, kun yhteystietoja välitetään puhelimella ja sähköisesti.  Harrastusta vaikeuttaa myös yritysten tietoturvakäytäntöjen kiristyminen. Kaikki yritykset eivät uskalla lähettää käyntikortteja, vaikka EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan siihen ei ole estettä.

Käyntikortti on yleensä kikkailematon pahvikortti, josta ilmenee henkilön nimen lisäksi asema, yritys ja puhelinnumero. Kortteja on tehty pahvin lisäksi puusta, muovista, metallista ja nahkasta.

Sata vuotta sitten ihmiset otattivat itsestään juhlallisia käyntikorttivalokuvia, mutta niitä Suikkasen kansioissa ei ole yhtään.

Keräilijä uskoo, että käyntikortteja löytyy vielä pitkään ihmisten kaapeista, laatikoista ja ullakoilta.

Hän valmis maksamaan pieniä summia erikoisuuksista, mutta rajansa on kaikella.

– Kiss-yhtyeen entisen rumpalin Eric Carrin käyntikortti on netissä myynnissä 20 eurolla, mikä on ehdottomasti liikaa.

Hän toivoo saavansa etenkin 1980- ja 1990-luvuilta Hankkijan, Valmetin, Wärtsilän, Partekin, Lohjan, Ruukin ja Esson kortteja.

Kansioissa vilahtelevat kansainväliset nimet Nasa, NHL ja CNN. Julkisuuden henkilöistä joukossa ovat muiden muassa Keke Rosberg, Hannu Karpo, Riki Sorsa, Johannes Virolainen ja Björn Wahlroos

Joku saattaa ihmetellä, miksi Suikkanen kerää käyntikortteja.

– Onko siinä järkeä, että joku kerää lasinalusia, pullonetikettejä, avaimenperiä, puhelinkortteja tai kyniä? Tämä harrastus on edullinen eikä vie paljon tilaa, naurahtaa mies, jonka oma kortti on vielä suunnitteluasteella.

Tarjoa käyntikortteja sähköpostilla tjs881@gmail.com

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu