Maata pitkin matkustaminen on entistä suositumpaa. Aiempaa useampi lähtee kotimaanreissulle ulkomaanmatkan sijaan. Luontoturismin asema vahvistuu. Aasialaisturisteja virtaa maahan yhä enemmän.
Tässä keskeisimpiä suuntauksia kotimaisen matkailun saralla vuonna 2020. Alan asiantuntijoiden mukaan vastuullinen matkailu korostuu entisestään, ja se liittyy vahvasti näihin nouseviin trendeihin.
– Suomalaiset matkustavat aiempaa enemmän maata pitkin, etenkin junalla. Lentäminen ei ole vielä vähentynyt, mutta näin voi käydä, luotaa lähitulevaisuutta Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin johtaja Antti Honkanen
Suomeen isot trendit saapuvat usein jälkijunassa.
– Ruotsissa tämä suuntaus on jo näkynyt kotimaanmatkailussa: kotimaanlentojen määrä on vähentynyt.
Toisin kuin Suomessa, Ruotsissa lentämistä verotetaan.
– Lentovero on kuitenkin niin pieni, ettei se yksin selitä ruotsalaisten heikentynyttä lentämisintoa, Honkanen huomauttaa.
Matkailu- ja ravintolapalveluita edustavan Mara ry:n pääekonomisti Ari Peltoniemi on pitkälti samoilla linjoilla.
– Ihmiset suosivat yhä enemmän vastuullisempaa matkailua. Ei ole silti näköpiirissä, että matkustaminen itsessään vähenisi.
Suomalaiset lienevät jatkossakin yksi EU:n innokkaimmista reissaajakansoista suhteessa väkilukuun.
– Matkailuintoon vaikuttavat suomalaisten lisääntynyt hyvinvointi ja ostovoima, Peltoniemi arvioi.
Vastuullisuuden korostuminen tarkoittaa myös sitä, että yhä useammat matkakohteet profiloituvat kestäviksi ja vastuullisiksi.
– Tässä alan yritysten haasteena on, miten ne erottautuvat kansainvälisessä kilpailussa, toteaa matkailua edistävän Business Finlandin tutkimuspäällikkö Katariina Wakonen
Peltoniemi uskoo, että kotimaanmatkailu hyötyy ilmastokeskustelusta: aiempaa useampi valitsee kotimaanreissun ulkomaanmatkan sijasta.
– Uskon, että lähimatkailu Järvi-Suomessa ja Turun saaristoseudulla vahvistuu. Täällä on muutakin kuin Helsinki ja Lappi. Myös Suomen asema tapahtumien ja kongressien järjestäjänä paranee.
Honkanen ei lähde nimeämään alueita, jotka vetävät suomalaismatkailijoita puoleensa aiempaa enemmän. Hän muistuttaa, että suomalaiset ovat aina olleet innokkaita lähimatkailijoita, mutta viime vuosina lähimatkailuun on satsattu voimakkaasti markkinoinnissa ja palvelutarjonnassa.
Yksi orastava matkailutrendi on Honkasen mukaan se, että turistit ostavat kotimaisia ohjelmapalveluja aiempaa enemmän.
– Yritys voi myydä kaupunkikierroksia, metsässä samoilua, mitä tahansa.
Luontomatkailu on kovassa nousussa Suomessa – ihmiset ajattevat yhä enemmän hyvinvointiaan sekä arvostavat luonnon tarjoamia elämyksiä ja terveysvaikutuksia.
– Terveellisen elämäntavan tavoittelu on osa tätä vastuullisuustrendiä, Wakonen sanoo.
Airbnb-yrityksen voittokulku jatkuu Honkasen mukaan vakaana, ja moni matkailija valitsee hotellihuoneen sijasta vuokra-asunnon.
Wakonen puhuu yksilöllistymisen trendistä, johon airbnb-toimintakin kuuluu.
– Matkailijat eivät halua olla enää turisteja: he haluavat elää kohteessa kuten paikalliset. He metsästävät yhä enemmän aitoja elämyksiä ja kokemuksia, joista he kertovat muille sosiaalisessa mediassa, Wakonen kuvailee.
Samaa sarjaa on myös se, että yhä useampi lähtee seikkailemaan maailmalle yksin ilman matkakumppania.
Suomen matkailulla menee tällä hetkellä hyvin: kotimaan matkailuala kasvoi jälleen viime vuonna.
Viime vuosien kasvuun on vaikuttanut Suomen menestys kansainvälisissä vertailuissa, Peltoniemi selittää.
YK:n teettämän onnellisuusraportin mukaan Suomi oli viime vuonna maailman onnellisin maa toista vuotta peräkkäin.
Suomi valittiin myös maailman parhaaksi luontomatkakohteeksi The Global Wildlife Travel Index for 2019 -vertailussa. True Luxury Travel -matkatoimiston kansainvälisessä vertailussa oli mukana yli 100 maata.
Euroopan ja Aasian välisenä kauttakulkumaana Suomi hyötyy myös aasialaisten kasvavasta matkailuinnostuksesta.
Venäläisturistejakin saapuu maahan yhä sankoin joukoin.
Matkailijoita viehättävät Suomessa muun muassa, kaunis luonto, hyvä ilmanlaatu ja turvallisuus.
Suomen taloustilanne vaikuttaa suoraan matkailuun. Jos maan taloudella menee hyvin, matkailukin menestyy.
– Aiemmin viime vuonna ennakoitiin, että Suomen talous heikkenee, mutta nyt näyttää siltä, ettei näin käy – ainakaan niin voimakkaasti kuin on arvioitu, Peltoniemi sanoo.
Pääekonomisti arvioi, ettei Suomen matkailu kasva tänä vuonna ainakaan enemmän kuin viime vuonna.