Mäntsälän Pauli Marjakangas on Vuoden taksiammattilainen

Vuoden taksiammattilainen 2019 Pauli Marjakangas sanoo, että taksikyydeistä on kadonnut nyt jopa 90 prosenttia. Arkisto / Lasse Herrala

toimitus

Mäntsälässä saa Suomen parasta taksikyytiä!

Suomen taksiliiton järjestämässä kilpailussa Vuoden taksiammattilaiseksi 2019 valittiin taksiyrittäjä Pauli Marjakangas Jokelanseudulta.

Häntä kuvataan iloiseksi, kohteliaaksi ja ystävälliseksi. Ehdotuksen taksiliitolle ovat tehneet taksin asiakkaat.

– Hyvä kuski on mielestäni asiakaspalveluhenkinen, luotettava ja ammattitaitoinen, arvioi Marjakangas.

Ammattitaitoon kuuluu esimerkiksi avustaminen tarvittaessa, kyky osata tulkita, mitä asiakas pyytää.

Viime aikoina kaikki taksit eivät ole myöskään osanneet löytää perille. Se on ykkösasia.

Vuoden taksiammattilaisen vei kuljettajan uralle vaimon ehdotus yli kaksi vuosikymmentä sitten.

Taksikurssin jälkeen seurasi yli 10 vuotta kuskina toisen omistamassa alan yrityksessä.

Oman yrityksen perustamisen vuoro tuli vuonna 2010. Koulutuksen saanut kokki löysi oman uransa.

Yrittäjää miellyttää työn vaihtelevuus. Siinä pääsee itse vaikuttamaan esimerkiksi työaikoihin.

– Aina olen tykännyt lähteä töihin. Asiakkaitten kanssa ei juuri ongelmia ole. Kyse on enemmänkin kuljettajan omasta asenteesta.

Yrittäjälle on tärkeää, että saa myös korvauksen työstään. Ääripäitä on niin kuskeissa kuin asiakkaissakin.

– Vanhukset kokevat mukavaksi, kun pääsee juttelemaan. Joillekin taksikuskin kanssa juttelu voi olla päivän ainut sosiaalinen kontakti. Yritysasiakkaan kanssa puheenaiheet ovat erilaisia. Minulla on laaja kaveripiiri, jotka ovat monesti myös asiakkaitani. Kylätaksinakin olen tottunut ajamaan Jokelanseudun asukkaita. Vuosikymmenten saatossa on kasvanut oma asiakaskunta.

Marjakankaan työpäivä alkaa aikaisin aamulla Järvenpään taksiasemalta juna-aseman tienoilta.

Päivään saattaa kuulua koulukuljetuksia, lentoasemalle ajoa ja vaikkapa kauppakyytejä. Ennen oli paljon juhlakuljetuksia, nyt enemmän työmatkoja.

Sairaskuljetukset ovat lähes tyystin loppuneet Kelan suorittaman kilpailutuksen jälkeen.

– Uusi taksilaki on muuttanut kilpailutilannetta. Automäärän kasvun seurauksena kyytimäärät ovat vähentyneet. Mollivoittoinen puhe on luonut epävarmuutta samoin kuin kiinteitten hintojen poistuminen. Silti koen, ettei turvattomuus ole lisääntynyt. Toivottavaa olisi ollut, että uudistusta tehdessä olisi kuunneltu enemmän alan toimijoita ja paloiteltu uudistus pienempiin osiin.

– Tiestön kunto on vuosien saatossa heikentynyt. Se näkyy myös auton kulumisessa ja huollossa, esimerkiksi iskunvaimentimia joutuu vaihtamaan entistä useammin.

– Olen hyvin iloinen ja samalla kiitollinen siitä, että vuoden taksiammattilaisen titteli on tullut nimenomaan asiakkaiden toivomuksesta. On kiva saada palautetta! Tärkeintä koko alan kannalta on asiakkaan luottamuksen palauttaminen.

Järvenpään taksien nokkamies

Marjakankaalla on kaksi autoa ja itsensä lisäksi yksi päätoiminen kuski. Lisäksi on tarvittu satunnaisesti muitakin kuljettajia.

– Oma yritys on tuonut uutta näkökulmaa. On pitänyt opetella kirjanpitoa ja palkanlaskentaa. Huollot ja autojen siivous kuuluvat pienyrittäjän työhön. Yrittäjällä on aina yrittäjäriski, mutta sen vastapainona vapauksia.

Järvenpään taksit ry:n puheenjohtajuus on pannut tutustumaan järjestö- ja edunvalvontatoimintaan.

Marjakangas on myös Lähitaksin laadunvalvoja, joka tarkkailee muiden Lähitaksien laatua. Lähitaksilla, tilausvälitysyhtiöllä, on Uudenmaan alueella noin 1250 autoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu