Anna Fredriksson kritisoi MU:ssa 21.12. Keusoten puhelinpalveluja lähinnä omakohtaisiin kokemuksiin perustuen.
MU:ssa 4.1. oli Keusoten pitkähkö, mutta varsin tekninen vastaus.
Jatkan tätä keskustelua hieman erilaisesta näkökulmasta.
Lähteenä käytän Etelä-Suomen aluehallintoviraston 14.11.2022 päivättyä päätöstä (ESAVI/1451/2022), jolla aluehallintovirasto antaa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle huomautuksen siitä, ettei välitön yhteydensaanti toteudu kuntayhtymän perusterveydenhuollossa lain edellyttämällä tavalla.
Päätöstä lukiessa käy ilmi, että kysymys on aika yleisestä ja jo pitempään jatkuneesta ongelmasta.
Vuoden 2022 aikana aluehallintovirastoon on tullut useita erillisiä ilmoituksia, joita virasto on arvioinut kokonaisuutena Keusoten virkamiehiä ensin kuultuaan.
Valvontatietoihinsa perustuen aluehallintovirasto toteaa, että Keusoten ongelmat välittömän yhteydensaannin toteuttamisessa laissa edellytetyllä tavalla ovat jatkuneet jo pitkään.
Asiasta on annettu jo aiemmin hallinnollista ohjausta, mutta se ohjaus ei ole ongelmia ratkaissut.
Kuten Keusote tässä lehdessä 4.1. vastasi, yhteydensaannin ongelmia voi selittää monilla teknisluontoisilla ongelmilla, kuten myös pandemiaan ja työvoiman saatavuuteen liittyvillä ongelmilla. Mutta varmasti myös muilla työn organisointiin ja laajaan alihankintaan liittyvillä syillä on oma merkityksensä.
Viimeisimmässä päätöksessä (ESAVI/1451/2022) aluehallintovirasto on todennut, että Keusoten toimet välittömän yhteydensaannin toteutumisen parantamiseksi eivät ole olleet tosiasiallisia eikä välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen ole edelleenkään lain edellyttämällä tasolla.
Näihin havaintoihin perustuen aluehallintovirasto on kehottanut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymää ”saattamaan välittömän yhteydensaannin lain edellyttämälle tasolle 31.12.2022 mennessä”.
Tiukka, noin puolentoista kuukauden aikaraja kielii siitä, että selitysten aika on ohi.
Mutta auttaako tämäkään ohjaus?
Sitä voi epäillä, koska Keusoten omien tilastojen valossa saavutettavuus edelleen heikkeni marraskuulta joulukuulle.
Jos kysymys olisi vain teknisistä ongelmista, ne olisi jo varmasti ratkaistu.
Mutta jos kyse on myös töiden organisoinnista yleensä, niiden ratkaiseminen ei noin vain onnistu pelkästään siksi, että Keusoten budjetti on niin rankasti alijäämäinen.
Itse pelkään, että vuonna 2023 palvelujen saatavuus entisestään heikkenee.
Liisa Tamminen
eduskuntavaaliehdokas (vas.)
Mäntsälä