Nykyään on tv-mainoksissa huumoriakin – emmehän me kaikki halua kuulla kuivia tosiasioita tuotteista.
Onhan tunnettu juttu, että mainoksen teho on toistossa ja huomion kiinnittämisessä.
Vanhan ajan tv-mainoksissa oli lapsuksia, kielioppivirheitä. Uutta sähköparranajokonetta mainostettiin: ”kasvonpiirteitä muotoileva terä”.
Pyykinpesukonetta tyrkytettiin: ”älkää tappako vaimoanne työllä. Meidän pesukoneemme tekee sen paremmin”.
Iltaohjelmissa oli kuva pariskunnasta iltakahvilla: ”päättäkää tekin päivänne K-kahvilla”.
Nykyisin en tiedä, kumpi on parempi: puolella hinnalla vai 50 % alennuksella. S-ryhmän Prisman mainoksessa hoilotetaan: ”kaikkea on ja rahani riittää”.
Epäilin aluksi, että riittääköhän kaikilla. Mutta sitten huomasin saman toimijan S-pankin mainoksen.
Piirroskuva siinä koikkelehtii ja taustalta kuuluu: ”laina laina, laina laina”. Näinhän se raha riittää.
Hannu Järvinen Mäntsälä