Lukijalta: Kunnanvaltuutettu, miten järjestäisit erityisryhmien taksipalvelut Keusoten alueella?

Kirjoittaja haluaa kuulla uusien valtuutettujen mielipiteitä tuettujen taksikyytien järjestämisestä. Arkisto/Anni Nieminen

Vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmien taksipalvelut pitää toteuttaa laadukkaasti tulevaisuudessakin – vaikeasti sairasta ei voi kuljettaa kuin rahtia.

On tiedossa, että Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä (Keusote) järjestää vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) mukaiset taksipalvelut tulevaisuudessa uudelleen Nurmijärvellä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Tuusulassa, Mäntsälässä ja Pornaisissa.

Onkin tärkeä hetki muistuttaa jokaista tulevaa kunnanvaltuutettua, virkamiestä ja kuntalaista siitä, että yhteiskuntamme heikoimpien ja hauraimpien jäsenten kuljetuspalveluita ei saa kilpailuttaa alekorin halvin hinta edellä, turvallisuuden, laadun ja ystävällisen taksipalvelun jäädessä unholaan.

Onhan kyseessä tuhansien ihmisten perusoikeuksista laadukkaaseen liikkumiseen osana mielekästä elämää.

Varoittavia esimerkkejä on jo erilaisten kunnallisten kulkukeskus- ja matkapalveluhimmeleiden muodossa nähty esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, joista osasta nyt jo lukuisa esimerkiksi Länsi-Uudenmaan kunta on ilmoittanut ongelmien takia vetäytyvänsä.

Milloin konsulttien kalliisti rakentama tilausjärjestelmä on ollut sekaisin, milloin on haettu täysin väärällä autokalustolla invataksia tarvitsevaa vaikeavammaista asiakasta, milloin asiakasneuvonta ei ole ymmärtänyt asiakkaan tarpeita. Esimerkkejä olisi paljon.

Useampi VPL- ja SHL-asiakas esimerkiksi Espoosta tai Helsingistä on myös kokenut, että heitä kohdellaan kuin sinne tänne heiteltävinä rahdin postipaketteina.

Pääasia, että halvaksi tulee. Ja tuleehan se halvaksi, jos ostetaan sutta ja sekundaa sekä ryhdytään rakentamaan polkupyörää uudelleen olemassa olevat, hyvät ja paikallisalueelliset taksiyhtiöt unhoittaen.

Jotta vastaavat virheet vältettäisiin, kannattaisi jokaisen uuden kunnanvaltuutetun, virkamiehen, kuntalaisen sekä esimerkiksi vanhus- ja vammaisneuvoston jäsenen perehtyä tarkkaan Vantaan ja Keravan VPL- ja SHL-kuljetusmalliin.

Onhan sitä pääsääntöisesti kehuttu niin asiakkaiden kuin kuntienkin toimesta.

Vantaa ja Kerava kilpailuttivat ja hankkivat yhdessä vuonna 2020 VPL- ja SHL-kuljetukset päätyen malliin, jossa kokonaispalvelun erityisryhmien asiakkaille tarjoaa kolme eri taksiyhtiötä.

Mallissa taksien palvelutaso ja saatavuus säilyy korkeana, koska jokaisesta kyydistä kilpailee päivittäin kolme eri yhtiötä kuljettajineen.

Ja asiakkaalla on 100-prosenttinen valinnanvapaus siitä, minkä palveluntarjoajan hän kuhunkin kyytiinsä valitsee.

Mallia on kehuttu hyväksi myös kunnille, koska taksiyhtiöt vastaavat kokonaispalvelusta kyydin tilauksesta asiakasneuvontaan ja laskutuksesta laadunvalvontaan.

Kuntien ei myöskään tarvitse rakentaa monimutkaisia tietojärjestelmiä tai palkata jostain yhtäkkiä uutta henkilöstöä konsulttilobbarien himmelikeskusten pyörittämiseen, koska alan taksiyhtiöt pyörittävät toimintaa omista asiakaspalvelukeskuksistaan käsin vuosikymmenten kokemuksella.

Miten järjestäisit kunnanvaltuutettuna erityisryhmien taksipalvelut tulevaisuudessa?

Aihe koskee tuhansien Keski-Uudenmaan alueen kuntalaisten elämää Nurmijärveltä Hyvinkäälle, Tuusulasta Järvenpäähän ja Mäntsälästä Pornaisiin.

Tapani Kuparinen taksiautoilija Nurmijärvellä 1990–2019

Kommentoi