Mauri Airilan kolumni: Ilmasto vai luonnonvarat?

Autotehtaat suoltavat markkinoille lataushybridejä ja täyssähköautoja. Siedettävän hintaista tarjontaa on jo pilvin pimein.

Tiukkojen päästörajojen puristuksessa ja megasakkojen uhatessa valmistajat dumppaavat ostajille vähäpäästöisiä malleja jopa katteistaan tinkien.

Hyvän hyötysuhteensa ansiosta sähkömoottori kuljettaa autoa samalla energialla 3-4 kertaa pitemmälle kuin polttomoottori. Sähköistäminen vähentää liikenteen energiankulutusta ja Suomen kokonaispäästöjä.

Kymmenen vuoden kuluttua autokannassamme pitäisi olla jo neljännesmiljoona sähköä hyödyntävää ajopeliä. Paisuvan tarjonnan ansiosta tavoite on maltillinen.

Sähköauton akuissa piilee luonnonvaraongelma. 500 km toimintamatka vaatii autoon jopa 500 kiloa akkuja, saman minkä kymmenentuhatta kännykkää tarvitsee.

Ilmastohuuma hämärtää mittasuhteet: jos kaikki vuoden aikana valmistettavat 70 miljoonaa henkilöautoa liikkuisivat sähköllä, akkujen kuljetukseen kokoonpanolinjoille tarvittaisiin kolmesti maapallon ympäri venyvä rekkajono.

Ilmasto- huuma hämärtää mittasuhteet

Akkumateriaaleista esimerkiksi litium on raaka-aine, jonka puutetta kierrätys ei ratkaise. Kaivokset taas ovat ympäristöväen hampaissa, joko epäiltynä sortotyövoiman käytöstä tai siksi, ettei niitä haluta Suomeen.

Sähköauto siis tukee ilmastoponnisteluja, mutta syö rankasti uusiutumattomia luonnonvaroja.

Horisontissa näkyy akkukäytön korvaajia. Maailmalla vetyautojen tutkimukseen investoidaan paljon.

Kesäaikana Euroopassa on tarjolla jopa ilmaista päästötöntä ylijäämäsähköä, jolla voisi valmistaa vetyä kulkuneuvojen polttoaineeksi. Raaka-aineeksi välttää vesi.

Pitkien etäisyyksien ja raskaiden kuljetusten Suomessa vetyautoille olisi tilausta.

Pidetään kuitenkin mielessä, että aivan käyttövoimasta riippumatta autoilu aiheuttaa haittoja, kuten luonnonvarojen ylikäyttöä, ruuhkia, melua, pienhiukkasia, pysäköintiongelmia ja onnettomuuksia.

Sähköautoon vaihtaminen ei ole kummoinen ympäristöteko, mutta omien ajojen vähentäminen on. Siihen kannustaisi kilometrivero, mutta keinohan on poliittisesti mahdoton.

Kirjoittaja on emeritusprofessori.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.