Ruuhkamaksut eivät haittaa Mäntsälää

Jaakko Kyrö

Mäntsälän kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 14.9. MAL-sopimuksen, jossa pääkaupunkiseudun kunnat sopivat keskenään asuntorakentamiseen sekä maankäyttöön liittyvistä tavoitteista.

Tähän liittyen valtuusto lisäsi päätökseen lausuman jossa todettiin, että Mäntsälä ei hyväksy ruuhkamaksuja.

Lisäyksestä äänestettiin ja sitä vastustivat vihreiden sekä vasemmistoliiton valtuutetut.

Lausuman lisäys osoittaa, ettei Mäntsälän valtuustossa oikein ymmärretä ruuhkamaksujen vaikutusta.

Ruuhkamaksut ovat itse asiassa myös mäntsäläläisten etujen mukainen toimenpide vähänkään pidempää aikaväliä tarkasteltaessa.

Suurimmat hyödyt tästä toki koituvat Helsinkiin, mutta Mäntsälä ei mitenkään itsestään selvästi ole jäämässä tappiolle.

Ruuhkamaksujen tavoitteena on hillitä henkilöautoliikenteen kasvua Helsingissä, siten parantaen liikenteen sujuvuutta sekä vähentäen päästöjä.

Ne eivät estä tai kiellä henkilöautoilua: oikein toteutetut ruuhkamaksut kohdentuvat lähinnä ruuhkatunteihin ja ruuhkaisimpiin väyliin ja tavoite on leikata liikenteestä vain pieni osa, se, joka ruuhkan aiheuttaa.

Tukholman kokemusten perusteella tiedetään, että keino toimii. Mäntsälän kannalta ruuhkamaksuilla on kaksi keskeistä vaikutusta: Tarpeellinen ja hyödyllinen henkilöautoilu Helsinkiin helpottuu ja esimerkiksi päivittäinen työmatka nopeutuu.

Toisaalta julkisen liikenteen kysyntä lisääntyy, mikä lisää mahdollisuuksia palvelutason parantamiseen myös Mäntsälässä.

Mäntsälän valtuusto sahaa omaa oksaansa vastustamalla ruuhkamaksuja eikä vastahankaan asettuminen ainakaan paranna pienen kunnan asemaa tulevissa neuvotteluissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu