Offline – uusi luksus

Katja Bloigu

Kolumni

Jätin sosiaalisen median. Moni tekee saman.

Persoonallisuuden ilmentymä, kallis laite sovelluksineen, on tarkasteltuna jotain muuta.

Facebookin todellinen liikeidea on metadatan myynti.

Harvardin yliopiston professori Shoshana Zuboff puhuu seurantakapitalismista. Google on sen luoja ja edelläkävijä.

Me olemme Facebookin käyttäjiä, metadatan ostaja on asiakas. Facebook analysoi harrastuksemme ja hymiömme. Tunnetilasta riippuu, mitä mainostetaan.

Lataamiamme kasvokuvia käytetään piirteiden analysointiin. Tämä tieto myydään esimerkiksi yrityksille Kiinaan, jossa on jo käytössä maanlaajuinen seurantajärjestelmä.

New York Times uutisoi tapauksesta, jossa nuori nainen vaihtoi shampoomerkkiä hajusteettomaksi. Analysointi tunnisti naisen raskauden ennen häntä ja hänelle mainostettiin raskausajan tuotteita.

Pokemon Gon taustalla oleva peli on saada pelaajat ostamaan tuotteita ja pikaruokaa ylikansallisista yrityksistä, joiden kautta pelireitit kulkevat.

Peli perustuu Google Earthiin, joka luotiin alun perin sotilaallista seurantaa varten CIA:ssa.

Pelien tarkoitus on ohittaa käyttäjän tietoisuus. Emme välitä, koska olemme liian kiireisiä tullaksemme viihdytetyiksi, sanoo Zuboff.

Älykodinkoneiden tallentamia tietoja myydään eteenpäin yritykseltä yritykselle.

Käyttäjä voi, usein vaikeasti löydettävällä valinnalla, rajoittaa tietojen keräystä.

Tämä tarkoittaa kuitenkin, ettei laite tai sovellus toimi kunnolla. Koronakevään etätyö rikastutti teknologiayrityksiä Piilaaksossa. Samalla seurantajärjestelmät saivat paljon dataa ihmisten kotoa.

Zuboff ja monet muut Usan älyköt eivät käytä enää älypuhelinta. Tutkija Chris Wylie, joka paljasti Cambridge Analytican ostaneen Facebookilta metadataa, sanoo, että meillä oli niin paljon tietoa ihmisistä, että tiesimme heidän ”sisäiset paholaisensa” ja pystyimme vaikuttamaan niihin.

Hän kirjoitti aiheesta kirjan, Mindfuck. Termi tarkoittaa tarkoituksellista mielen manipulointia.

Suomi on aina halunnut olla edelläkävijä teknologian saralla, joten olemme otollinen ja autuaallisen tietämätön maaperä manipuloinnille.

Seuranta mahdollistuu vain, jos olemme online. Uusi luksus on olla off-line.

Kirjoittaja on luova ihminen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu