Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lasse Herralan kolumni | Onko ihan pakko?

Lasse Herrala

Sääksjärventiehen, kuten niin moneen muuhunkin tiehen on maalattu uudet ajoratamerkinnät. Uuden tieliikennelain myötä ns. sulkuviivan ja varoitusmerkintöjen väri on vaihtunut keltaisesta valkoiseksi. Se on kansainvälinen merkintätapa. Keltaista näkyy enää tietyömailla.

Joskus oppilaani kysyivät, että onko ihan pakko. Sulkuviivan suhteen näyttää olevan. Vaikken uudistuksia vastusta enkä pelkää, silti miksi jotakin pitää muuttaa huonommaksi?

Muutos keltaisesta valkoiseen on Suomessa huono vaihtoehto.

Valkoinen sulkuviiva ei näy talvella, kun keskitiellä on usein lunta.

Ajouralta lumi pöllyää keskitielle peittäen sulkuviivan. Keltainen pilkottaa paremmin lumen keskeltä.

Olen kuullut ns. asiantuntijoiden sanovan, että kuljettajan on joka tapauksessa, erityisesti talvella noudatettava erityistä varovaisuutta lähtiessään ohittamaan edellä ajavaa.

Tietysti on, myös kesällä.

Miksi se sulkuviiva sitten pitää maalata tiehen, jos sen näkymisellä ei ole merkitystä ainakaan talvella? Turvallisuutta se kuitenkin lisää!

Eduskunnankaan ei pidä säätää tyhmiä lakeja vain kansainvälisyyden nojalla.

Ymmärrän, että sulkuviiva voi olla etelän maissa vaikka sateenkaaren värinen, mutta Suomessa pitää ottaa huomioon sää.

Liikennemerkitkin muuttuvat sukupuolettomiksi.

En tosin ole tunnistanut liikennemerkkien sukupuolta tähänkään saakka! Rahaa kuluu!

Terveyskeskuksessa asioivat ovat ihmetelleet, että ns. infran rakentaminen on kestänyt Kivistöntiellä jo kuukausikaupalla. Liikennejärjestelyt saattavat tuottaa tuskaa ja kysymyksiä varsinkin vanhemmille ihmisille.

Hyvä puoli Kivistöntien mylläyksessä kesäaikaan on, että oppilaitten ei tarvitse pujotella Kirkonkylän kouluun rakennustyömaan lävitse.

Myös terveyskeskuksessa on kesäkuukausina vähemmän asiakkaita kuin muulloin.

Silti on aiheellista kysyä, onko töiden ihan pakko kestää monta kuukautta. Usein työmaalla ei näytä tapahtuvan mitään.

Hyvällä suunnittelulla voitaneen kestoa lyhentää, tien käyttäjät huomioon ottaen.

Vai johtuuko tämä siitä, että halutaan näyttää, että kunta on dynaaminen: rakennetaan infraa paljon, koko kesä.

Kirjoittaja on opetusneuvos.