Lukijalta: Hyvä asiakas!

Hannu Järvinen29Mäntsälä

Minulle soitti lehtimyyjä. Nuori naisääni sirkeällä äänellä sirkutti asiansa yhdellä hengenvedolla, eli hyvässä hapessa oli. Pitkä litania alkoi kiitoksilla ”kun olet ollut hyvä asiakas”.

Yleensä keskeytän, sillä puhelinmyyjiltä en tilaa mitään. Tuo sirkutus oli kuitenkin niin sievää, että annoin puhua loppuun.

Olisin saanut lehden lisäksi risteilyä yms vajaalla kolmellakympillä, vaikka oikea hinta olisi ollut miltei kolmesataa.

Kun sitten tuli päätöksenteon aika, minä kysyin: ”Millä perusteella olen hyvä asiakas, kun en itsekään muista, milloin olen lehteänne viimeksi tilannut? Siitä täytyy olla miltei kolmekymmentä vuotta”.

No, sirkuttaja piti sentään pienen tauon, eli menipä jauhot suuhun. Hän mutisi, että kukapa noita kaikkia muistaa niin tarkasti.

Lopetin sitten keskustelun toteamalla, että älä laita mitään tulemaan; en tilaa lehteä, enkä tarvitse muutakaan tarjoamaasi lisäetua.

Erittäin fiksu oli tämä sirkeä sirkuttaja. Hän uskoi minua, eikä alkanut todistelemaan tarjouksen tarpeellisuutta.

Toivotimme hyvää päivänjatkoa toisillemme.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu