Lukijalta: Ahonen vastaa Keusotelle

Matti Ahonen, Ikäihmisten neuvoston

On hyvä tarkastella hoitotarvikejakelun ympärille liittyvää toimintaa.

Keusoten kirjoituksen (MU 29.4.) perusteella olette informoineet tulevista muutoksista perusteellisesti. Miksi ne eivät aina tavoita lopullista käyttäjää, on usein mysteeri.

Keski-Uusimaassa 20.4. oli pieni kirjoitus asiasta. Viesti oli täsmälleen samansisältöinen kuin Mäntsälän hoitotarvikejakelusta jaettu informointilappunen viikon 16 alussa.

Tieto tavoitti siis allekirjoittaneen liian myöhään. Osalla niistä tuotteista, joita taloudessamme tarvitaan, toimitusaika on kolme viikkoa. Mäntsälän Uutisissa en ole huomannut virallista ilmoitusta tulevista muutoksista.

Ilmoitukset Facebookissa, Twitterissä ja terveyskeskuksen ilmoitustaululla ovat hyviä. Ikäihmiset eivät yleisesti ole kovin ahkeria sosiaalisen median käyttäjiä – pikemminkin nuoret ovat käyttäjiä.

Ikäihmiset käyvät vain tarvittaessa terveyskeskuksessa. Usein hoitotarvikejakelupiste sijaitsee hieman syrjemmällä kuin perustoiminnat terveyskeskuksessa.

Samoin henkilö, joka toimintaa hoitaa, on usein osa-aikainen ja vaihtuu terveyskeskuksen henkilötarpeiden mukaan. Näin ollen toimessa kulloinkin oleva henkilö ei välttämättä tiedä, mitä pitäisi informoida tai miten.

Keusotelle voin sanoa lohdutukseksi, että ette ole ainoa organisaatio, joka kärsii näistä samankaltaisista ongelmista. Niille hoitotarvikejakelun asiakkaille, jotka ovat yhteydessä teihin tai tilaavat sähköpostin avulla, on helppo tiedottaa tulevista muutoksista ajoissa, koska yhteystiedot ovat olemassa. Kunhan tiedottaminen on jonkun vastuulla.

Lopuksi haluan toivottaa menestystä työllenne, sillä se on myös meidän asiakkaiden hyvinvoinnin tae.

Samalla olen valmis kirjallisesti kertomaan esimerkiksi palvelujohtaja Susanna Pitkäselle, mitä ja minkälaisia vakavia informaatiokatkoja olemme kokeneet täällä Mäntsälässä.

Kommentoi