Lukijalta: Hoitotarvikejakelu muuttuu, mutta tiedottaminen on ollut retuperällä

Matti Ahonen

Henkilöt, jotka vastaavat läheistensä hoidosta tai muusta hyvinvoinnista, ovat todennäköisesti ilman kunnan tarjoamia tukipalveluja.

Näin koronaviruksen todellisuudessa varsinkin omaishoitajilla ei ole mahdollista pitää lakisääteisiä vapaapäiviä tai tukeutua vertaisryhmiinsä.

Usein hoidettavan perheenjäsenet kuuluvat riskiryhmään, mikä hankaloittaa tilannetta entistä enemmän.

Kaiken tämän lisäksi hoitotarvikejakelu yhtenäistetään kaikissa Keusoten kunnissa kevään 2020 aikana. Hoitotarvikkeiden tilaukset tehdään ensisijaisesti verkkosivujen kautta, jos on netti käytössä ja on tottunut sitä käyttämään.

Tilaukset pitää myös voida tehdä puhelimitse niin kuin tähänkin asti. Nettitilaaminen ei vaadi vahvaa tunnistautumista eli pankkitunnuksia.

Nykyinen kuntakohtainen tilaus- ja noutopisteen viimeinen aukiolopäivä on keskiviikko 22.4. Uuteen tilauspisteeseen aletaan ottaa tilauksia vastaan 4.5.

Jotta tämänhetkiset tarvikkeet ja uuden tilauspisteen vaatima toimitusaika yhteensä riittävät kattamaan kotona käytettävät tarvikkeet, on syytä pikaisesti tarkistaa kotona olevat tarvikkeet ja arvioida syntyvä puute muutoksen aikana.

Vielä ehtii tilata täydennystä entisestä tilauspisteestä 22.4. mennessä, kiire tulee.

Uusi tilauspiste toimittaa tilatut tuotteet postin välityksellä valitsemaasi postin pakettiautomaattiin tai postitoimipisteeseen, josta noudat ne itse.

Uuden tilauspisteen puhelinnumero on 019 2260 201. Numero on käytössä vasta 4.5. alkaen ja siihen tulee takaisinsoittojärjestelmä.

On varsin ymmärrettävää, että Keusote vähentää kustannuksia ja keskittää toimintojaan.

Tälläkin muutoksella säästetään 2-3 henkilön palkkakulut ja saadaan ostoista suurhankintaedut. Mutta on vaikea ymmärtää ja hyväksyä sitä tapaa, jolla nämä muutokset toteutetaan.

Jossakin suunnitellaan ja päätetään toteuttaa pian. Mutta käytännön tiedottaminen ja juuritason toimien huomioiminen on tässäkin tapauksessa jostakin syystä jätetty täysin retuperälle.

Edes kunnan ja muut tukihenkilöt eivät tiedä asioiden tärkeitä yksityiskohtia, kuten keneltä tai mistä saa puhelinnumeron, josta tällä hetkellä saa tarpeellisia tietoja.

Näitä ovat muun muassa seuraavat: tilauspisteen uudet sähköpostitunnukset, mahdollisen tilauslomakkeen malli netissä, tarvitaanko uudet lähetteet?, voiko tuotteet tilata sähköpostissa kuten ennen?

Olen aikaisemminkin joutunut kokemaan, ettei Keusoten sisäinen viestintä eikä viestintä asiakkaalle pelaa.

Hyvä esimerkki oli viime joulun ja uudenvuoden aika. Asiakkaille tuli vain muutama päivä ennen joulua tieto, että hoitotarvikejakelu keskeytetään kahdeksi viikoksi vuodenvaihteen aikana.

Ollenkaan ei otettu huomioon, että asiakkaalle on ilmoitettava esimerkiksi sähköpostitse niin aikaisin, kun tuotteiden toimitusaika vaatii ennen ja jälkeen kahden viikon katkoa.

Olen myös hyvin huolissani Keusoten henkilökunnan motivaatiosta ja jaksamisesta muutostilanteessa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että 4.5. on katastrofipäivä henkilökunnalle. Asiakkaat ovat kuumissaan tilausten ja puutteiden kanssa.

Tämä muutos olisi pitänyt toteuttaa yksi kunta kerrallaan eikä kaikki yhtä aikaa.

Kirjoittaja on omaishoitaja, Mäntsälän ikäihmisten neuvoston jäsen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu