Puheenaihe

Vesan perhe teki autoihin muutoksen, joka säästää 400 e/kk – "Tätä muutosta on jarruttanut eniten tiedon puute"

Vesa Mauriala keksii vain yhden miinuksen kaasuautoilusta – takakontin tavaratilasta pullot haukkaavat noin 40 prosenttia.

Vesa Mauriala kertoo, että muutostyö oli nopea tehdä hänen C-sarjan Mercedes Benziinsä. Auton bensiiniluukussa oli valmiina paikka kaasuhanalle.

Ari Peltonen

Vajaat 400 euroa kuussa. Sen verran halvemmaksi tulee Vesa Maurialan ja hänen puolisonsa autoilu kuukaudessa nyt, kun he ajavat kaasuautoilla.

Perheen molemmat bensa-autot on konvertoitu eli muunnettu toimimaan myös kaasulla. Ajokilometrejä molemmilla kertyy reilut 30 000 vuodessa.

Syitä kaasuautoiluun on kaksi: se on taloudellista ja ekologista. Hyvinkäällä asuva Mauriala on edelläkävijä muutoksessa, joka todennäköisesti vauhdittuu, kun tietämys asiasta lisääntyy.

– Luulen, että kaasuautojen lisääntymistä on jarruttanut eniten tiedon puute ja jakeluasemaverkosto, hän sanoo.

Hän itse havahtui asiaan pari vuotta sitten tuttavien ansiosta. Toinen oli muuttanut vanhan BMW:n kaasuautoksi ja toinen hankki uuden kaasu-Audin.

– Olin ollut kaasutaksien kyydissä Hongkongissa, jossa ilmastosyistä julkinen liikenne kulkee kaasulla.

Hän otti selvää asioista, ja teetätti työn yrityksellä, joka tekee valtaosan Suomessa tehtävistä kaasuautojen konvertoinneista. Trafi maksaa muutostukea bensa- tai dieselautonsa kaasuautoksi muuttavalle.

– Tuen jälkeen maksettavaa jäi noin 2 500 euroa. Vuotuisilla ajokilometreilläni investointi maksoi itsensä vuodessa, ja sen jälkeen on tullut säästöä noin 200 euroa kuukaudessa.

Mauriala ajaa C-sarjan Mercedes Benzillä, jolla hän aikoo ajaa vielä ainakin 10 vuotta. Muutoksen jälkeen hän ei ole huomannut eroa ajamisessa. Auto vaihtaa automaattisesti kaasusta bensamoottoriin, jos tilanne niin vaatii.

– Vain kerran oli liian kylmää kaasulla ajamiseen. Kun lämpötila oli -28 astetta, auto käytti bensiiniä melkein koko moottoritien matkan Helsingistä Hyvinkäälle.

– Voi olla, että kaasulla ajaminen haukkaa viisi prosenttia tehosta, mutta en pidä sitä merkittävänä.

Jos kaasu loppuisi kesken matkan, polttoaineensyöttö vaihtuisi automaattisesti bensiinille. Kuljettaja tuntee silloin Maurialan mukaan ehkä pienen nykäyksen, ei muuta.

Kaasupullot veivät osan takakontin tilavuudesta, sillä autoon on sijoitettu kolme kaasupulloa. Se onkin Maurialan mukaan ainoa miinus, jonka asiasta voi keksiä. Mutta esimerkiksi farmarimallisessa autossa tilaa on useammalle kaasupullolle.

Maurialan onneksi hänen kotinsa lähin polttoaineen jakeluasema on Gasumin kaasuasema. Myös työpaikalla Sörnäisissä lähin asema sattuu olemaan kaasuasema. Kun kaasutankit riittävät noin 400 kilometrin kulkemiseen, joutuu hän tankkaamaan noin 2–3 kertaa viikossa. Se ei häntä haittaa.

– Olen sitä sukupolvea, joka on aikoinaan tottunut siihen, että tankilla piti käydä useammin kuin nyt, kun bensa-autoilla pääsee jopa tuhat kilometriä.

Vesa Mauriala on kiertotalouden kannattaja. Biokaasun laskennallinen hiilidioksidipäästö on pyöreä nolla, joten se on sähköä ilmastoystävällisempi valinta.

– Sähköautoilun kasvaessa joudutaan Keski-Euroopassa ehkä ehkä pohtimaan ydinvoiman lisärakentamista, Mauriala huomauttaa.

Sähköautojen akut tarvitsevat myös kaivannaisia, kuten kobolttia, ja sähköautojen yleistyminen johtaa uusien kaivosten avaamiseen.

Biokaasu on kotitalouksissa, maataloudessa, kaupoissa ja teollisuudessa syntyvä sivutuote, joten on ympäristön kannalta järkevää, että sitä hyödynnetään esimerkiksi liikenteessä. Biokaasun lisäksi Gasumin tankkausasemalla voi tankata maakaasua, joka on noin neljänneksen bensiiniä vähäpäästöisempää.

Mauriala sanoo, ettei hän todennäköisesti olisi ryhtynyt biokaasuautoilijaksi, jos ainoa syy olisi ollut ekologinen. Myös taloudellisuus vaikutti.

Hänelle ei ole tärkeää käyttää viimeisintä teknologiaa autoissa. Uusia täyssähköautoja hän pitää vielä liian kalliina, kuten monet suomalaiset.

– Kaasuautoksi muunto on järkevää bensa-autolle, jolla ajetaan vähintään viisi vuotta. Säästö on sitä suurempi, mitä enemmän ajaa.

Muokattu 12.3.2019 jutun otsikkoa. Otsikossa luki aiemmin, että kilometrejä kertyi kahdelle autolle 30 000.

Valtio tukee muutoksia

Trafi myöntää tuhat euroa muuntotukea bensa- ja dieselhenkilöautojen muuttamiseksi kaasuautoiksi vuoteen 2021 asti.

Jos haluaa muuttaa auton etanolikäyttöiseksi, tukea voi saada 200 euroa.

Kaasujärjestelmiä saavat asentaa ainoastaan tehtävään koulutetut ja asennustutkinnon suorittaneet henkilöt. Konversion hinta on noin 2 000–4 000 euroa. Muutostyön jälkeen auto täytyy muutoskatsastaa.

Kaasuautosta maksetaan käyttövoimaveroa, joka on noin 200 euroa vuodessa.

Tällä hetkellä Suomessa on yli 6 500 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

Kaasuautojen hinnat ovat bensa-autojen tasolla.

Kaasujärjestelmän tekninen käyttöikä on noin 20 vuotta.

Lähde: Trafi, Gasum, Vesa Mauriala

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (12)

Kommentit

Hieno homma jos viihtyy

Hieno homma jos viihtyy tankilla ja ei joudu ajamaan lisää tankkauksen vuoksi. Laskelmissa ei tuoda esiin käyttövoimaveron muutosta, bensasta kaasuun sellaiset 250 e /vuosi lisäkulu per auto. Ei toki kaada asiaa, uusien asioiden pioneereja tarvitaan aina !

Suomessa autoilun

Suomessa autoilun vuosittaisiin kustannuksiin täytyy laskea mukaan myös käyttövoimavero, jota päästöiltään nollaa näyttävien sähkö- ja kaasuautojen täytyy maksaa, mutta saasteita päästävän bensiiniauton ei. Suomessa liikenteen verotuksessa ei ole logiikkaa, koska sen on mestaroinut kateellinen sosialisti. EU:lta tuli 2003 ukaasi, että kaasu- ja sähköautojen 20-kertainen dieselvero on rangaistus, joten virkamies joutui näitä katkerana laskemaan säilyttäen toki käyttövoimaveron saasteettomilla autoilla. Ennen tuota kyseisiä autotyyppejä ei maanteillä käytännössä liikkunut, koska valtio antoi ymmärttä että bensiini ja diesel ovat ainoat sallitut polttoaineet. Ruotsissa esimerkiksi tällaisia veroja ei ole ja siellä on paljon kaasuautoja liikenteesssä. Myöskään autoveroa ei ole.

Ei ole mitään 'nolla grammaa'

Ei ole mitään 'nolla grammaa' tapaa kuluttaa energiaa.

Eikös öljynvaihtoväli lyhene

Eikös öljynvaihtoväli lyhene ja kaasulaitteet pitää huoltaa myös. Miten suuri tuo säästö todella on per vuosi jos ajaa 20 tkm/v. Asennuksen kuoletus (lisäkulu) Polttoaine (vähennys) Käyttövoimamaksu (lisäkulu?) Vakuutusmaksun muutos? (lisäkulu?) Huollot (lisäkulu)

Ajoin 3v. ja 150tkm

Ajoin 3v. ja 150tkm Oktavialla, jonka keskikulutus oli 3,4kg/100km. hintaa tälle ajelulle tuli alle 5e/100km eli yhteensä 7500e/150tkm Arvioni mukaan bensa olis kustatanut 12600e. Ja tankiin mahtuu 15kg eli toiminta matka 440km, tietysti autossa on myös normi bensatankki. Tavaratila oli 3cm matalampi, ja huollot normaali ohjelman mukaan ainoa ero oli: kaasutankin käyttöikä on 30v. jonka jälkeen se pitää vaihtaa. En muuteen enää haistele bensa/diesel höyryjä tankatessa. Käyttövoimavero on puolet diiseli verosta. Uuden kaasu-auton hankinta hinta oli tuolloin vielä 700 euroa kalliimpi kuin vastaava bensa auto. Nyt autoveroja korjattu vähäpäästö autojen eduksi eli hinta eroa ei ole. Onneksi ei tarvii vielä jonotella tankkaus asemilla, joita on n.40kpl Ja kaytettynä kaasuautot viedään käsisitä eli saa hyvän hyvityksen.

Kannattaa sitten muistaa,

Kannattaa sitten muistaa, että valtio korottaa ripeästi kaasun verotusta tai sitten vuosittaista käyttö/käyttövoimamaksua, mikäli kaasuautoilijoita alkaa olla merkittävä määrä. Sama periaate pätee sähköautoihin. Parempi ajella vain sellaisella autolla, jonka voi ajaa saman tien paalaamoon, mikäli sen verotus muuttuu täysin kohtuuttomaksi.

Oikeassa olet tuon veron

Oikeassa olet tuon veron suhteen, sähköveroa ja hintaa takuulla korotetaan sähköautojen lisääntyessä! Ja silloin kaikki maksavat sähköstä enemmän, jopa autottomat ilmastopopulistit!

Valtio ottaa tieliikenteeltä

Valtio ottaa tieliikenteeltä 8,3 miljardia euroa (2017) tavalla tai toisella. Yksi miljardi palautuu tienpitoon. Fillarivero, kävelyraha.....tulevaisuuden maksuja.

Odottakaa vaan kun valtio

Odottakaa vaan kun valtio nostaa kaasuautojen käyttökustannuksia, kaikenlaisilla veroilla, kaasu tms.....? -Koska viherpipertäjien mielestä autoilu ei saa olla halpaa...

järkevää ostaa farkku et saa

järkevää ostaa farkku et saa kuljetella kaasupulloja?

ja Jotta kyseiset hankinnat

ja Jotta kyseiset hankinnat ja remontit saatiin maksettu, toisaalla pitää olla 5 kertainen määrä kulutusta että saadaan tavittava palkkamäärä, T O täyttä hypetysharhaa että kuluttamalla, maksamalla, ostamala ja nvanhasta luopumalla ollaan mukamas ekologisia. Se on kokoomusvihreyttä. Kuluta maailma vihreäksi, osta, osta, vaihda vaihda, maksa, maksa.

Hei, olen Albertiina

Hei, olen Albertiina Aleksandra Suomesta Haluan antaa teille todistuksen siitä, miten sain lainan Ryan Cliftonilta. Sain 60000 euron lainan 2 prosentin korolla. HUOM: Se on luotettava ja aito. Jos olet kiinnostunut saamaan lainayhteyden EMAIL: [email protected]

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat