Pasi HuuhtanenKirjoittaja on Mäntsälän Uutisten toimittaja.

Käyttäjistä kiinni, säilyvätkö pyörät

Mäntsälä hakee viihtyisyyttä ja pyrkii moderniin ottamalla kunnan palveluihin yhteiskäyttöautot ja -pyörät. Autoja on aluksi saatavilla vähänlaisesti, yksi kappale ja sekin vain arki-iltaisin ja viikonloppuisin.

Pyöriä sen sijaan tulee 20 kappaletta, mikä on Mäntsälän kokoiseen kuntaan kelpo määrä.

Liikkumavälineiden tarve on ilmeinen. Rautatieasema on noin kilometrin päässä keskustasta ja kävelymatka on nykyihmiselle pitkä.

Epäilijät ovat tuominneet yhteispyörähankkeen sekä turhaksi että rahan tuhlaamiseksi.

Pyörät löytyvät joesta, on tyypillinen toteamus.

Tämä on tietysti mahdollista, mutta jokeen heittämistä hillinnee se, että pyörää ei saa käyttöönsä ennen kuin on luovuttanut henkilötietonsa ohjelmaan, jolla kirjaudutaan pyörien käyttäjäksi. Varmistukset ovat nykytekniikalla niin hyviä, että lopputuloksena joku on pyörästä vastuussa aina. Suurimman osan aikaa vastuunkantaja lienee kunta, sillä eivätköhän pyörät suurimman osan aikaa ole kunnan telineissä.

Jos pyörä katoaa

Lisäksi pyörien hinnasta ja käyttökustannuksista on liikkunut villejä arvauksia, kuten 8700 euroa pyörää kohti. Mäntsälässä kustannukset jäävät kuitenkin aivan eri hintaluokkaan.

Maksu jää alle tuhanteen euroon pyörää kohden, hallintojohtaja Esa Siikaluoma kertoo. Kokonaiskustannusten pitäisi silloin olla alle 20 000 euroa, mikä ei ole paljon, jos pyörät ovat hyötykäytössä.

Kaiken kaikkiaan lienee niin, että jos mitään ei yritetä niin mitään ei saada. Seuraavan vuoden aikana mäntsäläläiset näyttävät tarvitaanko pyöriä vai käykö niille kuten bussivuoroille keskustan ja rautatieaseman välillä, jotka ovat loppuneet käytön puutteeseen.

Pasi Huuhtanen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet