Paikalliset

Mäntsälässä opetus sujuu vaihtelevasti etänäkin

Kolmasluokkalainen Veera Kyytsönen on sopeutunut etäopetukseen, vaikka se tuntuukin oudolta.

Lasse Herrala

- Etäopiskelu tuntuu oudolta mutta ihan kivalta, pohtii Kirkonkylän koulun 3. luokkaa käyvä Veera Kyytsönen. Tänään olen kirjoittanut päiväkirjaa, tehnyt ympäristöopin tehtäviä ja lukenut enkkua. Minulla ei ole lukujärjestystä, mutta teen tehtäviä päivän aikana.

Veera on osannut tehtävät, joissain tehtävissä hän on tarvinnut apua äidiltä ja isältä.

- Olen ollut päivittäin kavereiden kanssa tekemisissä kännykällä ja ulkona tavannut joitakin kavereita.

Mäntsälän perusopetuksessa siirryttiin koronaviruksen vuoksi etäopetukseen. Kouluissa järjestetään kuitenkin esiopetusta sekä erityisen tuen päätöksen saaneitten lähiopetus. Lisäksi lähiopetusta voidaan järjestää 1-3 luokan oppilaille.

- Kirkonkylän koululla opiskelee etäopetuksessa 217 oppilasta ja neljä lähiopetuksessa. Lähiopetuksessa opiskelevien määrä vaihtuu perheen työtilanteen mukaan, kertoo rehtori Taina Ahonen.

Ensi viikolla lähiopetuksessa opiskelee oppilaita tällä tietoa Nummisista, Myllymäeltä, Sääksjärveltä ja Hirvihaarasta. Yhteensä oppilaita on noin 15.

Etäopetus on suunniteltu koululla samaa luokka- astetta opettavan työparin kanssa. Rehtori on kehottanut olemaan yhteydessä oppilaisiin henkilökohtaisesti ainakin kerran etäjakson aikana. Se lisää oppilaan motivaatiota.

Oppilaitten tulee palauttaa tehtävät koululle käyttäen erilaisia tapoja, kuten sähköposti, Wilma, valokuvat ja erilaiset oppimisympäristöt.

Rehtori on kehottanut antamaan selkeät ohjeet ja tavoitteet oppilaille. Tehtävien tekoa myös seurataan. Tavoitteet asetetaan siten, että oppilas voi saavuttaa ne etäopiskelussakin. Oppilaat voivat tehdä myös itsearviointeja opiskelustaan.

- Muutaman päivän perusteella on vaikeaa arvioida, miten etäopetuksessa on onnistuttu. Opettajat ovat käyneet hyviä pedagogisia keskusteluja eri tavoista antaa etäopetusta. Moni opettaja oppii tässä itsekin muun muassa tietoteknisiä taitoja. Me koulun aikuiset opimme paljon uutta, valitettavan pakon edessä.

Heikkoutena on koettu, ettei opettajilla ole työpuhelimia eikä henkilökohtaisia kannettavia. Toki koululta on niitä saanut lainaan.

- Onneksi huoltajat ovat tässä täysillä mukana. He tekevät tarkentavia kysymyksiä, antavat palautetta, lainaavat lapsen puolesta laitteita, pitävät arjen pystyssä kotona, miettii Ahonen.

Opettajien antaman palautteen mukaan ongelmia on oppilailla, joilla on haasteita tehdä itsenäistä työtä, suunnitella ja aikatauluttaa tehtävien tekoa. Oppimisvaikeuksia kokevat saattavat nyt joutua vaikean paikan eteen. Sitä helpotetaan eriyttämällä tehtäviä niin, että kaikilla on mahdollisuus saavuttaa annetut tavoitteet.

- Etäopetukseen siirtyminen on ollut yllättävän sujuvaa. Opettajat ovat nopeasti tehneet melkoisen urotyön.

Ahosen mukaan tiedottaminen ja tuki opetuksen järjestäjän puolelta on auttanut paljon koulun tasolla opetuksen järjestämistä.

Kolmasluokkalaisen Veera Kyytsösen äiti Anu Kyytsönen sanoo, että onneksi heidän lapsensa on omatoiminen ja sen vuoksi ongelmia ei ole ollut.

- Iltaisin koululainen on esitellyt, mitä on saanut aikaan. Yhdessä olemme vielä perheessä käyneet tehtäviä läpi. Olen myös tyytyväinen koulun toimintaan.

Yhteistyö on sujunut hyvin ja on kannustettu kysymään, jos tulee kysyttävää.

- Tämä on uusi tilanne niin perheille kuin koulullekin. Omassa perheessämme se on merkinnyt, että olen laittanut ruokaa etäkoulupäivää varten. Lisäksi olemme teroittaneet, että olemme lapsen tavoitettavissa puhelimitse. Molemmat huoltajat käyvät päivisin töissä.

- Henkilöstö on Mäntsälässä kyennyt vastaamaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja tarpeisiin joustavasti. arvioi opetuspäällikkö Janne Mäkinen. Se ansaitsee suuren kiitoksen joustavuudesta ja innovatiivisuudesta.

- Olemme oppineet jo paljon ja jokainen päivä tuo mukanaan uutta. Toimintaa kehitetään ja uudistetaan koko ajan. Meidän tulee muistaa ja huomioida erityisesti lasten ja heidän perheidensä tilanne.

Mäkistä ilahduttaa myös se, että lapset, nuoret ja heidän perheensä ovat osoittaneet kykynsä hyvään yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen.

- Tiedossamme on, että kaikissa perheissä etäopetuksessa olevan lapsen tukeminen ei aina ole helppoa. Yhteistyön ja toisen auttamisen merkitys korostuu. Mäkinen uskoo, että ongelmat ratkeavat ajallaan ja selviämme varmasti tästäkin tilanteesta.

Lähiopetusta Mäntsälässä annetaan neljässä koulussa. Riihenmäessä opiskelee 31 oppilasta, joista kolme Saarelta ja yksi Sälinkäältä. Kirkonkylässä opissa on 19 lasta, joista omasta koulusta seitsemän, Sääksjärveltä yksi, Nummisista ja Hirvihaarasta kaksi ja Myllymäeltä seitsemän. Hepolassa lähiopetuksessa on 10 oman koulun oppilasta.

Ruoka tarjotaan lähiopetuksessa oleville.

Rehtorin lyhyet ohjeet etäopetukseen

arki ja rutiinit kunniaan

joka päivä ulkoilua

matalla kynnyksellä yhteys opettajaan

opettajien tulee pitää kontakti oppilaisiin. Meidän tärkein tehtävä on tukea oppilaiden opiskelua ja oppimista kotona, ei olla tehtäväautomaatti.

tehtävät on mitoitettava siten, että perheet eivät kuormitu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat