Valot uusiksi pikapuoliin

Pohjoisesta etelään päin ajettaessa pysähdytään ensimmäiseksi kuvan valoihin.

Alpo Manninen

Mäntsälässä on 140 -tielle eli vanhalle Lahdentielle rakennettu aikoinaan seitsemät liikennevalot turvaamaan sivuteiltä pääsyä. Lisäksi kahdet valot on rakennettu palvelemaan kevyen liikenteen pääsyä pääväylän yli. Aiemmin valoilla suosittiin sivuteiltä tulevaa liikennettä, mutta nykyään tuetaan päätien liikennettä.

Somemaailmassa liikennevalojen toimintaa ei käsitellä silkkihansikkain. Eniten hiertää se, että valojen läpi pääsee harvoin useita kertoja pysähtymättä, vihreä aalto löytyy palautteiden mukaan harvoin.

Lisäksi liikennevalojen käyttäytyminen joskus epäloogisesti ihmetyttää tai jopa pelottaa kulkijoita.

– Me perittiin ELY-keskukselta 20 vuotta vanha keskusjärjestelmä ja se on lähdössä tämän vuoden aikana saneeraukseen ja uusintaan. Toivottavasti sieltä saataisiin reaaliaikaisempaa tietoa ja pystyttäisiin reagoimaan nopeammin vikoihin. Viat ovat tyypillisesti ajoneuvoja tunnistavien tunnistimien rikkoontumisia. Vika vaikuttaa siihen, että järjestelmä odottaa siltä suunnalta ajoneuvoja ja muilta suunnilta tuleva liikenne joutuu odottamaan normaalia pitempään. Myös seuraavissa valoissa joutuu pysähtymään ennen vihreään aaltoon pääsemistä, selvittää liikennevalojen palveluvastaava Olli Rossi valtion liikenteenohjausyhtiö ITM Finlandilta.

Mäntsälän kunnan kuntatekniikan päällikkö Jyrki Mäklin kertoo, että kunnalla on hyvä yhteys Mäntsälän liikennevalojen kunnossapidosta vastaavan Swarco Oy:n kanssa.

Mäklin syöttää Swarcon helpdeskiin havaitut viat ja yleensä viat korjataan hyvin pian. Jos on joku vakavampi vika, niin Swarcolta ilmoitetaan, milloin valot jälleen toimivat ja Mäklin kirjoittaa tilanteen kunnan fb-sivuille.

– Mäntsälän liikennevaloista neljässä kohteessa on uusittu kojeet viime vuosina, mutta loput ovat vanhoja, jopa matalajänniteopasteita, joissa vikoja voi esiintyä enemmän. Mäntsälässä ei tarvitse käydä useammin vikakeikoilla kuin huollossamme olevien muiden paikkakuntien järjestelmissä. Vikoja vähentävät myös kaksi kertaa vuodessa tehtävät ennakoivat huollot. Saamme keskusjärjestelmän kautta tietoja vikatilanteista ja pääsemme hoitamaan vikoja välittömästi. Valoja uusitaan normaalin saneerausohjelman mukaan, kertoo Operation Manager Panu Kobylin Swarco Oy:stä.

Rossille asti on kantautunut Mäntsälän liikennevalojen toimivuudesta palautteita vasta aivan äskettäin. Kunnan kautta hänelle saataneen tiedot havainnoista ja toiveista ja joskus tulevaisuudessa pääsemme ehkä nauttimaan vihreästä aallosta enemmän Mäntsälässäkin.

Viat ovat asfaltin alla

90% vioista on induktiivisissa ajoneuvojen tunnistimissa. Tunnistimet ovat asfaltissa ja talvisin niiden korjaaminen on hankalaa. Niitä voidaan korvata tutkilla.

–  Tunnistimet pyritään säätämään niin herkiksi, että ne tunnistavat mopotkin. Kun joustavuutta halutaan parantaa, urakoitsija selvittää, onko rikkoontuneita laitteita tai ilmaisimia. Ne korjataan ja seurataan, onko yhä ongelmia. Jos valot toimivat, mutta ongelmia on, tehdään liikennetekninen tarkastus ja sen perusteella katsotaan, ovatko suunnitelmat ajan tasalla. Jos katsotaan, että eivät ole, suunnitelmiin tehdään päivitys ja järjestelmä ohjelmoidaan suunnitelman mukaiseksi, Olli Rossi kertoo.

Etusivulla nyt

Uusimmat:

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat