Puheenaihe

Viro kiri Suomen ohi Pisa-vertailussa – OAJ varoittaa: "Heikosti pärjääviä yhä enemmän"

Suomalaisnuorten osaamistaso on PISA-tutkimuksen mukaan edelleen maailman terävintä kärkeä.

Veera Visuri

Tiistaina julkaistu Pisa 2018-tutkimus kertoo suomalaislasten oppimisen olevan edelleen maailman huippua. Suomen taso on pysynyt suunnilleen vuoden 2015 tasolla, mutta suunta on edelleen loivasti laskeva.

Suomen Pisa-tulokset ovat laskeneet yli kymmenen vuoden ajan, kun esimerkiksi Ruotsi on petrannut selvästi.

Pisa-tutkimuksessa vuoden 2018 pääalueena oli lukutaito. Kolmen vuoden välein julkaistavassa tutkimuksessa suomalaisten 15-vuotiaiden lukutaito oli OECD-maiden kärkeä. Myös matematiikassa suomalaisnuorten osaamistaso on pysynyt samana vuoteen 2015 verrattuna.

Luonnontieteiden osaaminen on laskenut.

Lasten lukutaidossa Suomi jakaa vertailussa kuudennen sijan Kanadan kanssa ollen paras Pohjoismaa. Euroopan maista vain Viro kiri Suomen ohi.

Suomi oli myös PISA-tutkimuksen ainoa maa, jossa korkea tyytyväisyys elämään yhdistyi korkeaan lukutaidon tasoon.

Suomessa erot lasten lukutaidossa ovat suuret. Erinomaisten lukijoiden osuus on pysynyt samalla tasolla, mutta heikosti pärjäävien osuus on jatkanut kasvuaan.

Kun vuonna 2009 erittäin heikosti lukevia lapsia oli 9. luokkalaisten ikäluokasta noin kahdeksan prosenttia, on heidän osuutensa nyt noussut noin 14 prosenttiin.

Ikäluokasta yli 8 000 lasta jää ilman esimerkiksi jatko-opintoihin riittävää lukutaitoa.

Erot suomalaiskoulujen välillä ovat vähäiset.

Opettajien ammattijärjestön OAJ:n mukaan tilanne on hälyttävä ja johtuu ennen kaikkea resurssipulasta, jonka vuoksi erittäin heikoista lukijoista yli puolet eivät saa tehostettua tai erityistä tukea.

– Tämä määrä on OAJ:n mielestä ehdottomasti liikaa ja suunnan on muututtava, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii järjestön tiedotteessa.

Myös opetusministeri Li Andersson (vas.) tiedottaa olevansa asiasta huolissaan.

– Lukutaidon merkitys on kiistaton. Se luo pohjan kaikelle oppimiselle. Oppimistulosten ja oppimisen tasa-arvon näkökulmasta onkin tärkeää, että Suomi pysyy myös jatkossa lukevana maana, ministeri Andersson kommentoi.

Ministeri muistuttaa, että Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää ensi vuonna Oikeus oppia -nimisen perusopetuksen laadun ja tasa-arvon kehittämishankkeen, jolla parannetaan lasten ja nuorten oppimistuloksia ja vähennetään eriarvoistumista. Perusopetuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelmaan varataan 180 miljoonaa euroa vuosille 2020–22.

Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on julistanut 31.10. haettavaksi valtion neljän miljoonan euron erityisavustuksen lukemisen kulttuuria ja lukutaitoa vahvistaviin toimenpiteisiin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja 1–2 vuosiluokkien alkuopetuksessa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat