Urheilu

Jari-Matti Latvalan tunteet nousivat pintaan – "Nyt pystyy taas hengittämään"

Jari-Matti Latvala

Venla Tirkkonen

Toyotan Jari-Matti Latvala saattoi pelastaa uransa sunnuntaina päättyneessä Suomen MM-rallissa. Kokenut suomalainen ajoi Jyväskylässä kolmanneksi ja koki valtavan suuren helpotuksen. Latvala oli rallin alkupuolella jopa voittotaistelussa mukana, mutta putosi siitä rengasrikkojen vuoksi. Sitten tuli tallimääräys, jonka jälkeen Latvalan piti tallin etua ajatellen lopettaa ajaminen voitosta ja tuoda vain auto maaliin.

Latvala ei ollut kuitenkaan pettynyt. Suomalaisen tunteet nousivat pintaan. Helpotus oli valtava.

– Mä olen ajanut vuodesta 2008 lähtien ammattilaisena ja vielä koskaan ei ole kestänyt podiumin saaminen näin pitkään. Se paine, mikä ehti kertyä hartioille ennen tätä kilpailua oli todella, todella kova. Tilanne kiristyi siinä vaiheessa, kun tuli se toinen rengasrikko. Tiesin, että kolmanteen ei ole enää varaa ja onni ei enää siinä vaiheessa riitä. Nyt pystyy taas vihdoin ja viimein hengittämään, Latvala huokaisi.

Latvala oli edellisen kerran kiivennyt podiumille viime kaudella Australiassa. Edellisestä podiumista ehti siis kulua noin yhdeksän kuukautta.

Kuinka tärkeä tulos tämä oli?

– Todella tärkeä, ei siitä pääse mihinkään. Kyllä tässä on vähän niin kuin ajettu veitsi kurkulla, kun ei tiedä onko töitä ensi vuonna vai ei. Tuloksia tarvitaan ja jos niitä ei ole, niin ei ole mitään. Vihdoinkin saatiin tuloksia aikaan ja tämä on tärkeää myös tiimille, että saatiin Hyundaita kiinni merkkipisteissä, Latvala sanoi.

Latvalaa ei suuremmin kaivellut se, ettei hänen annettu ajaa rallin loppuun saakka voitosta. Kokenut suomalainen ymmärtää moottoriurheilun raadollisuuden ja siihen liittyvät ikävätkin ratkaisut.

– On siinä tietyllä tavalla harmissaan, sillä tietysti aina haluaisi ajaa voitosta. Kyllä sen tilanteen ymmärtää, mutta pahinta on se rytminmuutos. Se ei onnistunut minulta eilen. En pystynyt ajamaan sillä tasolla, mitä olisi pitänyt. Esapekka ajoi kovaa, mutta minä pudotin vauhtia liikaa, enkä saanut siitä rytmistä kiinni. Lauantain iltapäivä oli vain liikaa, vaikka tänään pääsin heti aamusta rytmiin. Jos olisin lauantaina päässyt hieman aikaisemmin mukaan, niin siitä kakkospaikasta olisi ollut mahdollista ajaa. Sillä ei tosin ole niin väliä oletko toinen vai kolmas. Tärkeintä on, että pääsee läpi podiumille ja ottaa pisteitä, Latvala linjasi.

Tallimääräykset ovat osa moottoriurheilua. Kilpailun päättäminen tallin omien kuljettajien välillä on aina ikävää, mutta kokonaiskuvaa ei saa unohtaa.

– Urheilussa parasta olisi aina se, että ajetaan loppuun asti, mutta peli on tällä tasolla vaan niin kovaa niin kuin on nähty Hyundainkin peliliikkeistä, mitä he ovat tehneet saavuttaakseen niitä pisteitä. Kyllä minä sen ymmärrän. Tässä on kuitenkin niin isoista asioista kyse, että niitä ratkaisuja täytyy vain tehdä. Se ei ole aina kivaa, mutta siinä vaiheessa pitää ruveta ajattelemaan sitä kokonaiskuvaa, Latvala sanoi.

Viime vuonna Latvala käänsi kaudensa suunnan juuri Jyväskylässä. Onko nyt merkkejä vastaavasta?

– Uskon ja toivon niin vahvasti. Yleensä se menee niin, että kun pääsee siitä noidankehästä ulos, niin homma alkaa menemään paremmin, Latvala hymyili.

Ville Hirvonen, Jyväskylä

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

WRC2 Pro-kunkku Kalle Rovanperän dominointi hakee vertaistaan – "Maailman hienoimmat erikoiskokeet"5.8.2019 12.07
Esapekka Lapille sataa suitsutusta: ”Palasi sinne, minne kuuluukin”5.8.2019 10.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Urheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat