Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Asiantuntijalta yllättävä näkemys: Tunnin juna Tampereelle onnistuu ilman lisäraiteita ja säästää jopa miljardeja – "Raiteilla on vapaata kapasiteettia 87 prosenttia"

Suomessa haaveillaan nyt nopeista junayhteyksistä suurimpien kaupunkien välillä.

Ville Rinne

Suomessa puuhataan nyt kovasti tunnin junia Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Kyseessä ovat miljardiluokan hankkeet.

Raideliikenneasiantuntija Antero Alku väittää, että uusi rata Tampereen tunnin junalle olisi suurelta osin silkkaa tuhlausta.

Turvajärjestelmiä ja asemien järjestelyjä voitaisiin Alkun mukaan parantaa niin, että Tampereelta Helsinkiin voitaisiin ajaa yli 200 kilometriä tunnissa, jolloin päästäisiin suunnilleen tunnissa ainakin Pasilaan. Tällainen parannus maksaisi ehkä 200–300 miljoonaa euroa.

Turun kohdalla tilanne on Alkun mielestä toinen, koska uusi rata lyhentäisi matkaa 40 kilometriä.

Helsingin ja Tampereen välistä junaliikennettä voidaan tehostaa myös muuten kuin nopeutta kasvattamalla. Välillä on Alkun mukaan nykyiselläänkin vapaata kapasiteettia vaikka viisinkertaistamaan matkustajapaikkojen määrä.

– Radoilla on vain vähän pullonkauloja, joissa junien määrä on huipussaan. Helsingin ja Tampereen välillä sellainen on Keravan Kytömaan ja Helsingin välinen osuus, hän sanoo.

– Mutta sielläkin vapaata kapasiteettia on 87 prosenttia, jos se käytetään Tampereen juniin. Välille mahtuisi neljä lisäjunaa tunnissa – turvallisuudesta tinkimättä, Alku laskeskelee.

Vapaa kapasiteetti on laskettu niin, että nykyisen kolmen junan kapasiteetti on vain 13 prosenttia mahdollisten 7 junan paikkamäärästä.

Yksi vaihtoehto voisi olla junien pidentäminen tai yksikerroksisten Pendolinojen vaihtaminen kaksikerrosjuniin.

– Miksi haluttaisiin ajaa vaikkapa 15 lyhyttä 4 vaunun junaa tunnissa Tampereelle kuin vaikkapa 8 pitkää 8 vaunun junaa? Kaupunkien välillä ei ole merkitystä, onko junien vuoroväli 10 vai 15 minuuttia, Alku huomauttaa.

Miksi näin ei sitten tehdä?

– Voin vain arvailla. Yksi syy on, että VR:llä ei riitä vaunuja lisäämään kapasiteettia.

Alkun mukaan VR tuhosi muutama vuosi sitten noin 170 vanhaa matkustajavaunuaan eli jotakuinkin neljäsosan silloisesta vaunumäärästään.

Toinen syy hänen mielestään on, etteivät päättäjät innostu vanhojen ratojen kunnostuksesta.

– Ratojen korjausvelan hoitaminen ei ole niin mediaseksikästä kuin päätökset uusista ratahankkeista, joita voi esitellä äänestäjille.

Yhdelle uudelle ratahankkeelle Alkukin sentään lämpiää – lentoradalle, joka tarkoittaa pääradan kaukojunaliikenteen siirtämistä kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

– Se olisi kätevää. Lentorata olisi pitänyt rakentaa kehäradan sijaan.

Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin pitää haasteellisena, että tunnin juna Tampereelle voitaisiin toteuttaa nykyisillä raiteilla sekaliikenteenä vilkkaan tavaraliikenteen kanssa.

– Siinä tulevat vastaan jo radan kallistukset. 250 kilometriä tunnissa kulkevat matkustajajunat tarvitsevat erilaisen kaarrekallistuksen kuin 80–100 kilometriä tunnissa ajavat rahtijunat. Asiaan vaikuttaa myös monta muuta seikkaa, Nummelin huomauttaa.

VR puolestaan toteaa viestintäpäällikkö Janna Viisterän välityksellä, että tunnin juna Tampereelle ei olisi mahdollinen nykyisellä ratalinjauksella, vaan vaatisi suoremman radan.

Viisterän mukaan VR on romuttanut viimeisen viiden vuoden aikana käytöstä poistettuja vaunuja toista sataa.

– Romutettavaksi menee käyttöikänsä päähän tullutta kalustoa, joka ei täytä enää nykyliikenteen vaatimuksia, hän perustelee.

Lähtölaukaus ammuttu

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ja työministeri Jari Lindström (sin.) kertoivat helmikuussa hankeyhtiöiden perustamisesta toteuttamaan tunnin junaa Turun ja Helsingin välille sekä kehittämään päärataa Helsingistä pohjoiseen.

Tunnin junan Turusta Helsinkiin arvioidaan maksavan noin 2 miljardia euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat