Paikalliset

”Meidän näköinen ja kokoinen kauppa”

Uudenmaan K-ryhmän vuoden kauppias on Mäntsälästä

Tuoreet hedelmät ovat menestyvän kaupan edellytys. Suvi ja Mikko Pirkola haluavat edelleen panostaa kauppansa ilmeeseen. Remontti on juuri uudistanut ilmettä.

lasse herrala

Vuoden kauppiaaksi valitun K-market Kaunismäen kauppiaspariskunta Suvi ja Mikko Pirkola uskoo, että menestyksen takana on asiakkaitten lähellä oleminen.

Myymälä on haluttu sisustaa paitsi kauppiaitten, myös asiakkaitten näköiseksi.

– Me tunnemme monet asiakkaat ja asiakkaat tuntevat meidät, Suvi Pirkola kertoo ja jatkaa, että he ovat kuunnelleet asiakkaitten toiveita.

Jo liikettä perustettaessa huomioitiin kauppaa käyttävät. Vastavalmistuneessa remontissa näkyy myös asiakkaitten toiveet.

Valikoima on monipuolistunut, kun saatiin 60 hyllymetriä lisää. Juomat on saatu kylmään ja ilmettä on ehostettu.

– Jos kaupassa ei ole jotakin, yritämme hankkia asiakkaan toivomuksen mukaisen tuotteen, sanoo Mikko Pirkola.

– Kassa on paras paikka kuulla ihmisten ajatuksia. Siinä voi tulla esille päivän ilot ja murheet.

Kauppiaat sanovat tekevänsä työtään täydellä sydämellä aidosti asiakkaista välittäen. He ovat onnistuneet luomaan aidon lähikaupan, jossa on kokoaan laajempi valikoima.

- Olemme yrittäneet luoda kaupastamme lähialueen ihmisten kohtauspaikan. Haluamme kantaa oman osamme yhteiskuntavastuusta. Tavoite on kesällä avata ulos kohtauspaikka, jossa voisi pistäytyä aamukahveilla.

Nytkin hedelmätiskin lähellä on tarjolla kahvia ja tuoretta pullaa. Jäätelökoju otettiin käyttöön, jotta nuoremmatkin viihtyisivät.

Pirkolat ovat luoneet yritykselleen arvot yhdessä työntekijöitten kanssa.

Neljä pääkohtaa ovat asiakkaan ilahduttaminen, yhdessä tekeminen, laadukas tekeminen ja innokkuus kehittämiseen.

– Haluamme aina oppia jotain uutta ja kehittyä työssämme. Kysymme, otamme selvää sekä jaamme tietomme toisillemme, kuvaa arvotaulu kaupan seinällä.

Mitään pitkiä luentoja eivät Pirkolat työntekijöilleen pidä.

– Sen sijaan haluamme opettaa esimerkillämme. Olemme onnistuneet luomaan hyvän fiiliksen. Työntekijöitten hyvinvointi peilautuu asiakkaisiin. Se on elinehto.

Kaupassa on neljä vakituista työntekijää sekä kuusi osa-aikaista, joista suurin osa on opiskelijoita.

Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut aina kuin Strömsössä. Kauppaan on murtauduttu, samoin jäätelökioskiin.

Aluksi oli opettelemista tuoretavaran oikeissa tilausmäärissä. Yli kolmen vuoden kokemus Kaunismäessä on opettanut.

Kun on menestyneet kauppiaat, vaarana on, että Kesko tarjoaa isommankin kauppapaikan.

– Meillä on vuokrasopimusta jäljellä seitsemän vuotta. Olemme ostaneet täältä talon ja lapsemme viihtyvät hyvin Mäntsälässä. Ei ole mitään syytä lähteä Mäntsälästä, miettii Suvi Pirkola.

– Tämä on meidän näköinen ja kokoinen kauppa.

– Suunnittelimme saavamme kauppaan myös VR:n lipunmyynnin matkahuollon palveluitten lisäksi. Haave saattaa toteutua, kun VR uudistaa järjestelmäänsä. On vaikea sanoa asiakkaalle, ettei lippuja voida myydä, vaikka aseman lippuautomaatti saattaa olla epäkunnossa.

– Vuoden kauppias -tunnustus tuntuu mahtavalta. Se tarkoittaa toki sitä, että työhanskat on laitettava entistä tiukemmin käteen. Nyt ei voi alittaa korkealle asetettua rimaa.

- Tämä myös ilahduttaa meitä itseämme. Olemme tehneet asioita oikein. Paikalleen ei voi jäädä, muuten putoaa kelkasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat