Paikalliset

Pihvi-Majan seudulle pysyviä muutoksia – vaikuttaa autoilijoihin ja koululaisiin

liikenne Kipupisteiden turvallisuuteen panostetaan budjetin asettamissa rajoissa

Jyrki Mäklin kokee, että tämän kesän uudistuksilla saadaan lisättyä turvallisuutta ennen koulujen jatkumista. Kaikki työt on tarkoitus saattaa valmiiksi kesän mittaan.

Onni Ratala

Jyrki Mäklin on Mäntsälän kunnan kuntatekniikan päällikkö. Hän kertoo, millaisia muutoksia Mäntsälän liikennejärjestelyihin tehdään kesän aikana.

– Tiemerkintöjä uusitaan talven kulumisien jälkeen, mutta myös jokunen uusi suojatie lisätään, Mäklin kertoo.

Yhtenä liikenteen ongelmakohtana uusi suojatie tulee Nordenskiöldintien ja Lukiinintien risteykseen.

Kaikkialle uusia merkintöjä ei voi laittaa, vaikka keskustelua olisi käyty. Musiikkiopiston edustaa pidetään ongelmallisena pysäköintipaikkana. Ajoneuvot levittäytyvät monesti jalkakäytävän puolelle, eikä opiston edessä ole minkäänlaista opastusta pysäköinnistä.

– Monenlaista palautetta on tullut, mutta ihmisillä on kova tahto päästä pysäköimään mahdollisimman lähelle ovea. Jos pysäköinti kiellettäisiin musiikkiopiston edustalla, pitäisi sille keksiä uusi paikka, Mäklin nostaa esiin.

– Jalkakäytävän puolelle venyvissä pysäköinneissä on muistettava, että nehän eivät ole enää lainmukaisia pysäköintejä, Mäklin muistuttaa.

Koululaisten kannalta merkittävin muutos koskee Pihvi-Majan edestä menevää koulupolkua. Tie täyttyy monesti autoista, kun ihmiset suuntaavat lounastamaan. Tiellä liikkuu paljon koululaisia.

– Läheltä piti -tilanteita on ollut ja palautetta tullut. Tielle laitetaan estoportti, jotteivät autot pääse enää sitä reittiä. Uusi tie parkkipaikalle vedetään suoraan Nordenskiöldintieltä. Tämä selkeyttää myös autoilijoiden elämää, kun ei tarvitse kiertää Koulupolun kautta syömään, Mäklin visioi. Pihoihin ajaminen on otettu huomioon.

Sekä Koskenrannantie–Nodenskiöldintie-risteysalueelle että Puukkomäentie–Nordenskiöldintie-risteysalueelle tulee keskikoroke. Näin pyritään vähentämään kaahausta ja vaaratilanteita.

Sivukylille ei juurikaan tule muutoksia, vaikka teiden turvallisuudesta on keskusteltu paljon. Ohkolasta kumminkin vedetään kevyenliikenteen väylä keskustaan asti.

– Nämä ovat isoja, kalliita ja hitaita projekteja. Kaikkeen ei budjetti taivu. Ohkolassa on merkittävä määrä väestöä. Sen takia tässä varmaankin lähdetään Ohkolalla liikkeelle, Mäklin pohtii.

– ELY:llehän nuo alueet teiden osalta kuuluvat, mutta helläkin on rahat vähissä. Kokonaisvaltaisesti Suomessa kaikkien tieongelmien korjaaminen on loputon lista.

– Kukin taho käy niitä läpi aina, kun rahaa riittää. Valitettavasti kaikkea ei yksinkertaisesti pysty kerralla päivittämään, vaikka ongelmat tiedostettaisiinkin, Mäklin toteaa.

Lisää aiheesta

Tiedätkö kuinka hevoskuljetus tulisi ohittaa? Asiantuntija kehottaa huomioimaan nämä asiat2.7.2018 20.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat