Puheenaihe

Uusi ilmiö puhuttaa työpaikkailmoituksissa – "Voidaan hakea laiskaa tyhjäntoimittajaa"

TYÖELÄMÄ Huumorilla on sijansa rekrytoinnissa, kun se kumpuaa yrityksen arvoista.

Sotien aikaiset työpaikkailmoitukset, joissa ajan hengen mukaisesti ja sukupuolisyrjivästi haettiin ”riuskoja työmiehiä fyysisiin töihin” ja ”näppäriä naisia sihteerin tehtäviin” voivat naurattaa meitä nyt, sanoo tuleva kauppatieteiden tohtori Eeva-Liisa Oikarinen.

Huumoria on käytetty mainonnassa pitkään, mutta työpaikkailmoituksissa huumori on Suomessa melko uusi ilmiö. Aiheesta hiljattain Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa väitelleen Eeva-Liisa Oikarisen mukaan suomalaiset ovat perinteisesti suhtautuneet työntekoon ryppyotsaisesti ja vakavasti.

– Mentaliteetti on ollut että ”mies se tulee räkänokasta vaan ei tyhjännaurajasta”.

Nyt Suomessa aletaan Oikarisen mukaan ymmärtää, että positiivinen, hyväntahtoinen ja asioita kyseenalaistava huumori ja leikillinen asenne ovat yhteydessä muun muassa innovatiivisuuteen ja työhön sitoutumiseen.

Ilmiön taustalla on myös muutos, joka on tapahtunut yleisessä suhtautumistavassa työhön.

– Tällä hetkellä työelämässä oleva sukupolvi arvostaa hauskanpitoa ja huumoria luontevana osana työelämää ihan eri tavoin kuin vanhempansa.

Hauska ja myönteinen asenne näkyy myös työpaikkailmoituksissa, joissa huumoria on alettu viljellä enenevässä määrin. Rohkeimmat yritykset saattavat hyödyntää työpaikkailmoituksissa vaikkapa itseä vähättelevää huumoria tai ironiaa.

– Työhön voidaan hakea laiskaa tyhjäntoimittajaa tai yritys voi kuvata olevansa väsynyt ja ankea firma, jossa työtehtävät voivat koostua kaikesta diipadaapasta.

Aina huumorilla ei pyritä huutonauruun, vaan työpaikkailmoituksissa voidaan hyödyntää myös astetta kevyempää ja leikillisempää huumoria. Suosittua on myös yhteen sopimattomia elementtien yhteen sovittaminen kuvien kautta.

– Arkkitehtifirma voi esimerkiksi hakea arkkitehtiä hullun vaativiin tehtäviin sellaisen kuvan kera, jossa firman johtaja keikkuu voimistelurenkailla puku päällä ja hymyilee leveästi.

Yritykset käyttävät humoristisia työpaikkailmoituksia Oikarisen mukaan lähinnä kolmesta syystä.

– Ne pyrkivät hakemaan työpaikkaan persoonaa, joka olisi mahdollisimman yhteensopiva yrityksen ilmapiiriin. Ne pyrkivät myös erottautumaan toisista alan yrityksistä humoristisella työpaikkailmoituksella ja kolmanneksi huumorilla voidaan herättää suuren yleisön huomiota ja lisätä yrityksen tunnettuutta.

Täysin ongelmatonta huumorin käyttö ei kuitenkaan aina ole. Haasteena on esimerkiksi se, että käytetty huumori on liian vaikeaselkoista tai liian roisia, eikä aukene työnhakijoille.

– Tämä voi saada aikaan työnhakijoiden keskuudessa negatiivisia tunteita ja johtaa pahimmillaan negatiivisiin kuulopuheisiin yritystä kohtaan.

Parhaimmillaan huumori työpaikkailmoituksessa hyödyntää kuitenkin sekä työnhakijaa että yritystä.

– Mikäli huumori kumpuaa aidosti yrityksen arvoista, niin huumorin avulla yritys voi testata mainiosti työnhakijoiden persoonan ja arvojen yhteensopivuutta yrityksen arvoihin. Työnhakija puolestaan voi jo aikaisessa rekrytointiprosessin vaiheessa testata omaa yhteensopivuuttaan yrityskulttuuriin.

Oikarinen uskoo, ettei huumoria käytetä työpaikkailmoituksissa harhaanjohtavasti, vaan se todella kielii jotakin yrityksen arvoista ja hauskasta ilmapiiristä.

– Toki se voi kummuta myös ilmoituksen laatijana toimineen yrittäjän omasta persoonasta ja rennosta asenteesta, jota työpaikkailmoituksessa halutaan nostaa esiin, hän lisää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Näin onnistut työhaastattelussa – tyypillinen moka tehdään jo ennen h-hetkeä13.5.2018 20.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat