Paikalliset

Kuihtuuko kirkonkylä? – kivijalkaliikkeiden valttikortti voisi painottua entistä enemmän palveluihin

Pasi Huuhtanen

Isot yritykset tekevät tuloaan Mäntsälään, mutta viime kuussa yritysrintamalta kuului kuitenkin useampi ikävä uutinen.

Ensin suutari Saapasrenki kertoi lopettavansa toimintansa, ja pian kuultiin lopetusuutinen myös kahvila Runda Munkenista ja viimeisimpänä Mäntsälän Expertiltä.

Homma ei lyö leiville, kuului yrittäjien viesti.

Tilavuokria kirkonkylällä pidetään korkeina ja sen päälle yrittäjän leipää nakertaa kaupan siirtyminen entistä enemmän verkkoon.

– Asiakkaita ei ole riittävästi. Siitähän siinä on kysymys. Ainakin Expertin tapauksessa ihmiset ostavat lopulta tuotteensa verkosta, Mäntsälän Yrittäjien puheenjohtaja Eero Kokko arvioi.

Mäntsälän yrityskehityksen toimitusjohtaja Harri Karin mielestä tilanne ei ole niin synkkä kuin lopetusuutiset antavat ymmärtää, sillä palvelualan yritykset pitävät pintansa.

– Kädenjälkeä, kuten esimerkiksi parturikampaamon palveluja on vaikea ostaa verkosta, Kari sanoo.

Elektroniikkaliikkeen loppuminen ei sinällään yllätä, sillä ne ovat Karin mukaan tyypillisiä katoajia kivijalasta.

– Siinä kuluttajat joutuvat katsomaan itseään peiliin. Saatetaan ehkä käydä katsomassa paikan päällä, ja sitten tilataan kuitenkin netistä, Kari sanoo.

– Ihmiset eivät ole valmiita maksamaan palvelusta, siksi mennään sinne mistä halvimmalla saadaan, Kokko epäilee.

Kivijalkaliikkeiden katoaminen ei ole ainoastaan Mäntsälän ongelma. Kyseessä on normaali ilmiö, jonka kanssa painivat myös muut kunnat, Kari sanoo.

– Se on koko Suomen ongelma. Mitä pienemmässä keskuksessa ollaan, sitä vaikeampaa yrittäminen siellä on. Esimerkiksi Mäntsälässä meillä on aika kovat vuokrakustannukset. Jos niitä saadaan alaspäin, sitä kautta pystytään kenties kilpailemaan verkkokaupan kanssa, Kokko sanoo.

Kokko myös peräänkuuluttaa palvelun tärkeyttä ja sen arvostamista. Kivijalkaliikkeestä saa tuotteen lisäksi myös palvelua, mikä verkossa jää vähemmälle.

– Tuote pitää kehittää niin, että siinä on mahdollisimman paljon palvelua, Kokko sanoo.

Harri Kari sanoo ostokäyttäytymisen muuttuneen maailman mukana. Palveluita löytyy Karin mukaan kirkonkylältä jatkossakin.

– Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Ammattikuntia häviää ja muodostuu uusia. Esimerkiksi puhelimen pikakorjauspaikkoja on alkanut nyt ilmestyä ympäriinsä, Harri Kari sanoo.

Tottumukset muuttuvat

Suomalaisista lähes 90 % suhtautuu verkkokauppaan luottavaisesti, kertoi TNS Gallup viime vuonna.

TNS Gallupin mukaan kuluttajakäyttäytymisen trendi näyttää olevan, että tuote kuin tuote on pystyttävä ostamaan verkosta.

Verkkokauppaan päädytään usein hinnan, valikoiman, ostamisen helppouden ja kellonajasta riippumattomuuden vuoksi.

Myös ruoan verkkokauppa on kasvussa. TNS Gallupin mukaan viime vuonna kaksi viidestä suhtautui ruoan ja päivittäistavaroiden verkko-ostamiseen myönteisesti.

Keskolla on tällä hetkellä jo 90 K-kauppaa ympäri maata, jotka tarjoavat ruoan verkkokauppaa. Myös SOK:sta on kerrottu ruoan verkkomyynnin kasvaneen.

Tilastokeskuksen viime marraskuussa julkaistun tilaston mukaan suomalaisista 52 % oli ostanut verkosta tavaroita tai palveluita viimeisen kolmen kuukauden aikana.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat